Godziny siedzenia przed komputerem, w trakcie oglądania filmów czy czytania, to dla kręgosłupa naprawdę spore wyzwanie. Jednakże można zadbać o to, aby podczas takich czynności kręgosłup nie odczuwał dużej nieprzyjemności. Kluczem do sukcesu jest aktywne siedzenie.

 

Na czym polega aktywnie siedzenie?

 

Sam zakup ergonomicznego krzesła to za mało. Kręgosłup szybko przyzwyczai się do jego kształtu i po pewnym czasie mięśnie przestaną odpowiednio pracować. Najprościej: aktywne siedzenie polega na zmuszeniu mięśni podtrzymujących kręgosłup do ciągłego działania, dzięki czemu kręgi nie będą przeciążone.

Prawidłowa postawa przy aktywnym siedzeniu polega na siedzeniu na samym brzegu krzesła, aby cały ciężar ciała opierał się na guzach kulszowych. Wówczas nawet wtedy, gdy plecy odruchowo oprą się o oparcie, ciężar ciała nie przeniesie się na kość krzyżową, ponieważ miednica nie przesunie się do tyłu. W ten sposób cały czas mięśnie aktywnie wspomagają kręgosłup, a podparcie nie przenosi się na krzesło.

 

Dlaczego warto siedzieć aktywnie?

 

Aktywne siedzenie wspiera kręgosłup. Jeżeli do tej pory odczuwałeś dyskomfort z powodu bólów krzyżowych, to z pewnością ci pomoże. Ale nie chodzi tylko o doraźne działanie. Aktywne siedzenie warto rozpocząć już w dzieciństwie, aby zapobiegać niefizjologicznym zmianom w obrębie kręgosłupa.

W celu przyjęcia najlepszej postawy, przyda się kilka dodatkowych gadżetów. Wśród nich wymienić można specjalną poduszkę sensomotoryczną, która jest wypełniona powietrzem, i którą kładzie się na siedzisko. Wymusza ona przyjmowanie dobrej pozycji. Innym gadżetem jest także ruchome siedzisko krzeseł, na sprężynach, które podąża za ciałem, a użytkownik automatycznie przyjmuje prawidłową postawę, aby się z niego nie zsunąć.

Jednak dodatkowy sprzęt nie jest niezbędny. Na początek wystarczy nawet zwykła poduszka włożona między dolny odcinek kręgosłupa, a oparcie krzesła. Dzięki niej aktywne siedzenie będzie łatwiejsze, a twoje plecy z pewnością ci za to podziękują.