Osoba rezygnująca ze spożywania produktów mięsnych często spotyka się z pytaniem dotyczącym uzupełnienia w swojej diecie białka. Tymczasem białko jest składnikiem obecnym w niemalże każdym produkcie. Jedyna różnica dotyczy jego ilości.

 

Aby organizm funkcjonował prawidłowo, trzeba mu dostarczyć 22 aminokwasy. Każde białko musi być więc na nie rozłożone. Spośród 22. aminokwasów, 8. organizm ludzki nie potrafi syntetyzować – są to tak zwane aminokwasy egzogenne. Jednak nawet mięso nie posiada w swoim składzie wszystkich 8. potrzebnych aminokwasów. Dlatego urozmaicanie pokarmów to prawdziwy klucz do sukcesu.

 

Zboża

 

Ziarna zbóż to produkty bardzo zasobne w białko, a nie brakuje ich przecież w diecie wegetariańskiej. Nie ma w nich jedynie jednego z aminokwasów egzogennych – lizyny. Aby jednak ten niedobór uzupełnić, wystarczy do zbóż dodać ser lub fasolę albo inne warzywo.

 

Warzywa i owoce

 

W warzywach także znaleźć można białko, które jest dodatkowo w pełni przyswajalne. Posiadają one w swoim składzie sporo lizyny, dlatego warto nimi uzupełniać potrawy z ryżu, kaszy jaglanej, czy orzechów. Najbardziej obfite w łatwe do przyswojenia białko są buraki, ogórki, marchew, seler, dynia, rzodkiewki.

 

Wśród owoców posiadających w swoim składzie więcej białka, bo aż 2 gramy na 10 dekagramów, wyróżniają się melon, arbuz, rodzynki, wiśnie i winogrona. Nieco mniej ich mają cytrusy, a także maliny, jagody i gruszki.

 

Estrovita

 

Idealnym uzupełnieniem diety wegetariańskiej jest korzystanie z roślinnego źródła kwasów tłuszczowych Omega 3, 6 i 9. Właśnie tak jest w przypadku suplementu Estrovita, który charakteryzuje się najwyższą skoncentrowaną ich dawką.

 

Dieta wegetariańska może być naprawdę zdrowa i odpowiednia dla organizmu, o ile tylko z głową podejdzie się do jej planowania. Wówczas nie zabraknie w niej nie tylko białka, ale także innych niezbędnych składników, takich jak na przykład kwasy Omega.