Bieganie to bardzo dobra forma aktywności fizycznej, która jest dostępna niemalże dla każdego. Warto jest jednak wiedzieć na jego temat jak najwięcej, aby przede wszystkim nie zrobić sobie krzywdy, a dodatkowo wyciągnąć z niego jak najwięcej wartości.

 

Bieganie rano – zalety

 

Bieganie rano jest przede wszystkim świetną formą pobudzenia organizmu. Dzięki temu przyśpieszy Twoje tętno, poprawi się krążenie krwi, a organizm będzie lepiej dotleniony. Wspomoże to także pracę układu trawiennego. Bieganie rano może być korzystne ze względu na pobudzenie metabolizmu. W tym celu najlepiej jest wybrać bieganie w interwałach, to znaczy w zmiennych formach wysiłkowych. Raczej nie powinno się biegać na czczo, najlepiej jest spożyć wcześniej delikatny posiłek.

Bieganie rano ma także świetny wpływ na pracę mózgu. Będziesz dotleniona, a dzięki temu lepiej przygotowana na wyzwania nadchodzącego dnia. To także świetny sposób na wyrobienie w sobie dyscypliny. Wysiłek fizyczny z samego rano spowoduje wyrzut endorfin. To po prostu świetny sposób na dobre rozpoczęcie dnia. Doda Ci witalności, energii i radości.

Z drugiej strony taka forma aktywności z samego rana, zwłaszcza na czczo, to ryzyko omdleń. Bardzo istotne jest zjedzenie nawet nawet bardzo małego śniadania (np. pół banana). Pamiętaj również, że w procesie odchudzania jest to najlepsza forma aktywności, ale na niewiele się zda, jeżeli chcesz przybrać masę mięśniową.

 

Bieganie wieczorem – zalety

 

Wieczorne bieganie Cię uspokoi, pozwoli zebrać myśli i zminimalizuje skutki codziennego stresu. Dodatkowo dotleniony organizm łatwiej zaśnie, a nocny wypoczynek będzie pełnowartościowy. Tym, na co zwrócą uwagę osoby praktyczne, jest większa ilość czasu, jaką mamy do dyspozycji pod koniec dnia.

Wieczorem jednak zazwyczaj jesteśmy bardziej zmęczeni, a więc także mamy mniej energii niż rano. To może sprawić, że trening taki będzie mniej efektywny.

 

Który trening wybrać?

 

Pora treningu zależna jest od celu, jaki chcemy osiągnąć. Jeżeli Twoim głównym celem biegania jest chudnięcie, lepiej jest zdecydować się na poranny jogging.  Dotyczy to również osób, które nie miewają zawrotów głowy i są typem skowronka. Wieczór to z kolei dobry wybór dla osób, które lubią się wyciszyć przed snem i zająć czymś myśli, zdystansować się do spraw, którymi obarczone były w ciągu dnia. Bez względu na porę dnia, bieganie to bardzo zalecany sport, przynoszący organizmowi mnóstwo korzyści.

 

Przed rozpoczęciem przygody z bieganiem należy zaopatrzyć się w odpowiednie obuwie, które będzie dostosowane do powierzchni, co pozwoli zaoszczędzić stawy.