Każdy z nas zna maksymę „sport to zdrowie” – i w istocie tak jest. Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna niesie za sobą pozytywne konsekwencje – zarówno dla naszego ciała, zdrowia, jak i umysłu. Niemal każda aktywność fizyczna ma znaczenie: trening siłowy pomaga wzmocnić stawy i kości; ma także wpływ na procesy metaboliczne i zwiększa siłę. Treningi interwałowe pomagają w zwiększeniu wytrzymałości; są również nieocenionym sposobem na pozbycie się kilku nadprogramowych kilogramów. Każdy trening ma na nas wpływ. Jednak czy aktywność fizyczna wpływa także na odporność?

Czym jest układ immunologiczny?

Można powiedzieć, że odporność jest tarczą, która chroni nasz organizm przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi (wirusy, bakterie, grzyby) lub wewnętrznymi (komórki nowotworowe). W chwili, gdy organizm ma do czynienia z patogenem, po jego usunięciu zostaje tzw. pamięć immunologiczna. Mechanizm ten powoduje, że przy kolejnym kontakcie z takim samym antygenem, organizm jest w stanie tak szybko uruchomić obronę, że nie dochodzi do rozwoju choroby.

Czy aktywność fizyczna ma wpływ na układ odpornościowy?

Rozróżnić należy osoby trenujące dla własnej przyjemności oraz sportowców. Trenując rekreacyjnie ćwiczymy prozdrowotnie, chcemy zwiększyć swoją kondycję czy wydolność organizmu, spalić nadmiar tkanki tłuszczowej lub po prostu dla samego faktu ćwiczenia. U sportowców bywa jednak inaczej, ponieważ poprzez dość intensywne treningi wystawiają swój organizm na próbę, niejednokrotnie doprowadzając go na skraj wytrzymałości. Treningi te są zatem na tyle obciążające, że na dłuższą metę mogą negatywnie wpłynąć na organizm. Ważne jest zatem, aby znać swoje granice i wiedzieć, kiedy należy zrobić sobie przerwę.

Jeśli zachowamy odpowiednią równowagę pomiędzy aktywnością fizyczną a odpoczynkiem, podziękuje nam nie tylko ciało, ale i zdrowie. Ważne jest, aby pamiętać o właściwej dla siebie intensywności – zbyt duża intensywność wykonywanych ćwiczeń może przynieść negatywne konsekwencje. Udowodniono, że u osób wykonujących treningi o wysokiej intensywności, (trwające 90 minut i więcej) wystąpiło zjawisko przejściowego spadku odporności. Przyczyną jest wzrost wydzielania hormonów stresu – adrenaliny i kortyzolu. Hamują one aktywność leukocytów – najważniejszych komóreki układu immunologicznego. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby nie doprowadzać do przetrenowania – może ono spowodować wiele spustoszeń w organizmie, co wiązać się będzie z długim okresem rekonwalescencji. – wspomina dr n. med. Edyta Blus.

Biorąc pod uwagę aktywnością fizyczną i jej wpływ na układ immunologiczny nie powinniśmy lekceważyć prawidłowego, indywidualnego doboru ćwiczeń, ich rodzaju i ilości. Wysiłek fizyczny, który pobudza układ immunologiczny to wysiłek o intensywności umiarkowanej, który wykonywany jest przez 40 minut – ważne jest, by nie doprowadzić do przemęczenia organizmu.

Regularność wykonywania ćwiczeń lub podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności podnosi aktywność makrofagów, które pełnią kluczową rolę w obronie organizmu przed antygenami – inaczej mówiąc: nasz organizm może znacznie lepiej radzić sobie z wirusami i bakteriami. Mówiąc o aktywności fizycznej nie możemy zapomnieć także o odpoczynku – by nasze ciało miało możliwość regeneracji i wrócenia do sił. Ważna jest także prawidłowa dieta oraz suplementacja. EstroVita Immuno to suplement diety o najwyższej skoncentrowanej zawartości estrów etylowych kwasów tłuszczowych omega 3, 6, 9 wyizolowanych z unikalnej mieszaniny aż 4 olejów roślinnych (lnianego, czarnej porzeczki, czarnuszki oraz wiesiołka). EstroVita Immuno zwiera starannie dobraną kompozycję kwasów tłuszczowych z grupy Omega w doskonałej proporcji omega 3/omega 6 oraz kompleks witamin A, D, E, K. Witamina A i D pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, a obecność oleju z czarnej porzeczki przyczynia się do wzmocnienia całego organizmu. Forma estrów etylowych kwasów omega w produkcie EstroVita Immuno zapewnia znakomitą biodostępność i wysoką bioretencję w organizmie.

Wpływ aktywności fizycznej na nasz organizm jest nieoceniony, niemniej warto pamiętać o odpowiednim doborze treningów – tak, aby nie były one zbyt obciążające dla naszego organizmu. Nie możemy pomijać odpowiedniej ilości odpoczynku oraz prawidłowej diety.


dr n. med. Edyta Blus

Doktor nauk medycznych w zakresie biologii medycznej i magister biologii. Doświadczenie zawodowe zdobywała podczas stażu i pracy w Pracowni Immunologii Doświadczalnej Instytutu Biologii Medycznej Polskiej Akademii Nauk oraz  jako nauczyciel akademicki immunologii i patofizjologii na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi.