Nadeszło lato a wraz z nim intensywny okres grillowania oraz spotkań z najbliższymi. Niezależnie od tego czy jesteśmy na diecie wegetariańskiej czy lubimy zjeść mięso z niecierpliwością wyczekujemy spotkań na świeżym powietrzu. Czy grillowanie jest zdrowe? Jakie produkty warto położyć na grilla? Czy zdrowe grillowanie jest możliwe?

Grillowanie to bardzo prosty i szybki sposób na przygotowanie posiłku. Wystarczy dobrej jakości ryba, mięso oraz warzywa i posiłek mamy gotowy. Do obróbki cieplnej nie używamy tłuszczu, wytapia się jedynie ten, który obecny jest w produktach grillowanych. Warto zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów, aby grillowanie było nie tylko przyjemnością, ale również było zdrowe.

Postaw na dobrej jakości produkty

Grillować możemy każdy rodzaj mięsa czy ryby, natomiast warto zwrócić uwagę na ich jakość. Postawmy na kiełbaski, mięsa czy ryby bez panierki i gotowych marynat. Gotowe produkty do grillowania, które dostępne są w sklepach zawierają duże ilości tłuszczu, soli i wzmacniaczy smaku. Dlatego warto samodzielnie przygotować marynatę do mięs czy ryb na bazie świeżych i suszonych ziół, które dodatkowo będą wspierać trawienie. Jako tłuszczu możemy użyć np. oliwy z oliwek czy oleju rzepakowego w rozsądnej ilości.

Wybierz odpowiedni sprzęt

Pod wpływem ciepła z produktów grillowanych wydobywa się tłuszcz, który po kontakcie z węglem zmienia się w toksyczne wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i nitrozaminy. Wraz z dymem wnikają one ponownie  w grillowane potrawy. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie aluminiowej tacki, która będzie pełnić funkcję ochronną przed tłuszczem lub marynatą kapiącą na brykiet.

Jakie dodatki warto wybrać

Często będąc na diecie redukcyjnej zadajemy sobie pytanie, czy możemy zjeść np. kiełbaskę czy pieczoną bagietkę z grilla. Odpowiedź brzmi: tak, ale w racjonalnych ilościach i w połączeniu ze zdrowymi dodatkami! Do porcji grillowanego mięsa koniecznie dodaj dobrej jakości pieczywo (żytnie, graham- zawierają dużo błonnika pokarmowego, który pozwoli zachować sytość na dłużej). Nie zapominaj o świeżych warzywach w formie sałatki czy surówki z dodatkiem jogurtu naturalnego, vinegrett czy świeżych ziół.

Marynaty i przyprawy

Do zdrowego grillowania sprawdzą się zioła i przyprawy, tj.: tymianek, rozmaryn, oregano, kolendra, kumin. Do przygotowania marynaty może posłużyć np. oliwa z oliwek, olej rzepakowy, musztarda czy jogurt naturalny. Należy pamiętać, aby wszelkie marynaty przygotowywać samodzielnie. W ten sposób unikniemy spożywania wielu wzmacniaczy smaku, dużej ilości tłuszczu oraz soli.

Co pić podczas grillowania

Lato sprzyja przygotowywaniu domowej lemoniady na bazie świeżych owoców oraz ził. Do ich przygotowania możesz użyć: cytrusy, maliny, truskawki, borówki, miętę czy rozmaryn. Podczas grillowania znakomicie sprawdzą się również napary ziołowe. Wykorzystaj zioła, które znajdziesz w swoim ogrodzie, np. miętę czy melisę.

 

Grillowanie od czasu do czasu z pewnością nikomu nie zaszkodzi. Należy pamiętać, aby nie grillować codziennie, a maksymalnie raz w tygodniu. Przygotowując grilla należy wykorzystywać zawsze świeże produkty, dużą ilość warzyw i dobrej jakości pieczywo. Grill może być znakomitą letnią alternatywą dla tradycyjnego obiadu. Zaproś znajomych, wspólnie przygotujcie posiłki i korzystajcie z wakacyjnej pogody.