Już od pierwszych dni ciąży staramy się zapewnić dziecku prawidłowy rozwój, dbając przy tym o własne zdrowie. Właściwie zbilansowana i odpowiednio dobrana dieta jest w tym wypadku kluczem – pozwala ona na dostarczenie dwóm organizmom tylu składników odżywczych i witamin, ile potrzebują. Odporność mamy jest w okresie ciąży niezwykle ważna, co więcej – wiąże się ona bezpośrednio z tym, co jemy.

Kobiety, które przed ciążą nie miały niedowagi lub nadwagi, prowadziły zdrowy tryb życia powinny zwiększyć spożywane kalorie o 300. Od drugiego trymestru można nieco zwiększyć zapotrzebowanie kaloryczne, jednak musimy pamiętać, aby nie popaść ze skrajności w skrajność. Ogólnie uważa się, że kobieta, której wskaźnik BMI wynosi poniżej 18,5 może przytyć ok. 18kg. Kobieta, która przed ciążą zmagała się z nadwagą, powinna ułożyć swój jadłospis ciążowy zgodnie z odpowiednio dobranym planem żywieniowym.

Kwas foliowy, jod, żelazo, kwasy tłuszczowe

Niedobór kwasu foliowego przez zajściem w ciąże, jak i w jej trakcie może być bardzo niebezpieczny dla dziecka i spowodować wady cewy nerwowej. Zalecana dawka to 0,4mg kwasu foliowego dziennie przez trzy miesiące przed planowaną ciążą. Przez pierwsze 12 tygodni ciąży również należy uzupełniać kwas foliowy, jednak jego dawkę warto skonsultować z lekarzem.

Kobiety niemieszkające nad morzem powinny suplementować jod – ok. 150-200 μg na dobę.

Zapotrzebowanie kobiet w ciąży na żelazo jest niemal dwukrotnie wyższe niż u kobiet, niebędących w ciąży. Małe stężenie żelaza we krwi może prowadzić do anemii. Niedobór żelaza u kobiet w ciąży może skutkować niedostarczeniem odpowiedniej ilości tlenu do płodu. Od 13. tygodnia ciąży powinno się spożywać ok. 25 mg żelaza na dobę.

Nienasycone kwasy tłuszczowe pełnią niebanalną rolę w naszym organizmie i są niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka. EstroVita jako jedyny preparat na rynku posiada najwyższą skoncentrowaną zawartość kwasów tłuszczowych omega-3,- 6,-9, które zostały wyizolowane z unikalnej mieszaniny aż czterech olejów roślinnych (oleju lnianego, oleju z wiesiołka, oleju z ogórecznika, oleju z czarnej porzeczki). EstroVita zawiera ultraczystą formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką ich bioretencję w organizmie człowieka. Pamiętajmy jednak, aby skonsultować przyjmowanie suplementów z lekarzem specjalistą.

Odpowiednio zbilansowana dieta

W jadłospisie ciężarnej nie może zabraknąć produktów zbożowych takich jak chleb razowy, płatki owsiane czy kasza. Równie ważne jest mleko i produkty mleczne – kefir, maślanki i inne nabiałowe produkty. Nabiał jest świetnym źródłem wapnia, który jest niezwykle istotny dla utrzymania prawidłowego rozwoju kości dziecka. To także źródło witaminy B2 i B12 i oczywiście białka. Nie możemy zapomnieć o warzywach i owocach, będących doskonałym źródłem wielu witamin i składników mineralnych. Zaleca się, aby w czasie ciąży spożywać przede wszystkim brokuły, brukselkę, marchew i pomidory. Ciężarna powinna pić ok. 2 litry płynów dziennie – najlepiej w postaci wody mineralnej, zup czy mleka.

Unikaj!

Przede wszystkim kobieta w ciąży nie może spożywać alkoholu, nie może także palić papierosów. Nawet niewielka ilość alkoholu niekorzystnie wpływa na rozwój płodu – może doprowadzić do poważnych wad rozwojowych. Palenie papierosów w ciąży zwiększa ryzyko poronienia i również może wpłynąć na powstanie wad rozwojowych.

Szczególnie ważne jest, aby nie spożywać takich produktów jak: surowe mięso i ryby, surowe jaja, niepasteryzowane mleko czy sery pleśniowe. Ograniczyć należy także fast foody i niezdrowe przekąski takie jak chipsy. Dostarczają one do organizmu wiele cukru i soli, których nadmiar może negatywnie odbić się na zdrowiu – zarówno dziecka, jak i przyszłej mamy.

Ważne jest, aby w czasie ciąży zachować zdrowy rozsądek i nie popadać z skrajności w skrajność. W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze można poprosić o radę lekarza lub dietetyka, który dobiera indywidualną dietę – dobrze zbilansowaną i zdrową.