Chcemy dla naszych dzieci jak najlepiej. Pamiętamy, by ubierały się ciepło, staramy się dostarczyć im witamin poprzez warzywa, owoce, soki. W późniejszych latach myślimy o ich rozwoju, poznawaniu świata, uczeniu się wielu języków. Liczymy na to, by dobrze się uczyły, szły do najlepszych szkół, ale jednocześnie miały dobry kontakt ze swoimi rówieśnikami. Zapominamy jednak często o tym, jak ważnym elementem ich życia powinno być skuteczne nawadniane organizmu.

Ciało dorosłego człowieka składa się w 60-70% z wody. U dzieci te wartości są większe: u niemowląt wynoszą aż 80-90%, u starszych dzieci około 75%. Fakt ten sprawia, że organizmy dzieci są dużo bardziej narażone na odwodnienie. W wieku od roku do 3 lat dziecko potrzebuje 1250 ml wody dziennie, 4-6 lat – 1600 ml, 7-9 lat – 1750 ml, 9-12 lat – 1900-2100 ml, 13-15 lat – 1950-2350 ml, 15-18 lat – 2000-2500 ml. Ubytek wody wiąże się z zaburzeniami procesów metabolicznych, zachodzących w naszym organizmie przez cały czas. Stanowi ona składnik krwi, mózgu i mięśni. Oczyszcza ciało z toksyn oraz utrzymuje równowagę wodno-elektrolitową, soki trawienne przy za niskim poziomie nawodnienia również nie funkcjonują prawidłowo. Ponadto chłodzi, gdy temperatura otoczenia jest zbyt wysoka oraz izoluje od zimna, kiedy jest zbyt niska.

Objawy odwodnienia mogą pojawić się już przy ubytku 1-2% wody z organizmu, będzie to jednak zależne od przypadku konkretnego dziecka. Tych objawów nie wolno ci bagatelizować:

  • ból głowy,
  • duszności,
  • nerwowość,
  • ogólne złe samopoczucie,
  • znacznie mniejsza częstotliwość oddawania moczu,
  • suche, spierzchnięte usta,
  • u dzieci: zapadnięte gałki oczne, u niemowląt: ciemiączko,
  • przy płaczu, zatrzymana produkcja łez.

Jak zatem skutecznie nawadniać dziecko? Przede wszystkim nawadnianie organizmu nie ogranicza się tylko do wody, choć ona jest w tym celu najskuteczniejsza. Możesz proponować swojemu dziecku: jogurty, mleczne shake’i, herbatki owocowe i ziołowe, soki owocowe i warzywne, dużą zawartość wody mają truskawki, ananasy, sałata, pomidor, cebula, arbuz. Najważniejszym jest, by dany płyn dziecko piło powoli, małymi łyczkami. U niemowląt odwodnienie może wystąpić bardzo szybko, już po upływnie 5-6 godzin, a samo karmienie mlekiem nie wystarcza. Niemowlę powinno się poić między posiłkami, najlepiej wodą, ale lekarze polecają również delikatne napary z rumianku i koperku.

Warto wiedzieć, że ubytek wody w naszym organizmie nie powstaje tylko podczas infekcji z gorączką lub przy zapaleniu dróg pokarmowych, czy biegunce. Najczęściej tracimy wodę przy wysiłku fizycznym, a każdy rodzic dobrze wie jak długo dziecko potrafi iść podczas wycieczki, czy biegać, bawiąc się z innymi. Dlatego przy każdym wyjściu na plac zabaw, czy dłuższą, pieszą wycieczkę trzeba zadbać o odpowiednią ilość płynów zarówno dla siebie jak i dla dziecka. Należy również wiedzieć, że nie da się napoić dziecka „na zapas”, braki w nawodnieniu trzeba uzupełniać na bieżąco. Organizm dziecka odżywiony wodą, będzie miał więcej energii, pozwoli na dobre samopoczucie i promienny wygląd.

Nie bez znaczenia jest dieta naszego dziecka – powinna być dobrze zbilansowana i bogata w składniki odżywcze. Warto zwrócić uwagę na suplement diety EstroVita Kids – powstały z myślą o najmłodszych. EstroVita Kids to suplement diety o najwyżej skoncentrowanej zawartość roślinnych kwasów tłuszczowych omega-3,-6,-9, które są nieocenionym uzupełnieniem diety dziecka. Roślinne niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z grupy omega powinny być dostarczane (z dietą) w okresie intensywnego wzrostu i rozwoju dzieci. Ponieważ trudno dostarczyć odpowiednią ich ilość wraz z codzienną dietą, należy sięgać po preparaty zawierające ultraczystą formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką ich bioretencję w organizmie dziecka. EstroVita Kids przeznaczony jest dla dzieci powyżej trzeciego roku życia.

Nawadnianie organizmu dziecka jest zatem ważne przede wszystkim ze względu na jego zdrowy rozwój, ze względu na wyższą zawartość wody w organizmie niż u człowieka dorosłego. Pamiętajmy zatem, by przed wyjściem na plac zabaw, zabrać do plecaka butelkę wody, zamieńmy czasem podczas obiadu kotleta na zupę, bawmy się wspólnie z dziećmi w kuchni przyrządzając owocowe soki i koktajle. Pamiętajmy także o nawadnianiu u siebie, a efekty dla całej rodziny będą esencją zdrowia i energii.