Na prawidłowe funkcjonowanie organizmu składa się wiele czynników, między innymi odpowiednia ilość witamin oraz elektrolitów, do których możemy zaliczyć sód, wapń czy magnez. Jednak czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie funkcje pełnią elektrolity i jakie są przyczyny ich niedoboru?

Elektrolity są elektrycznie naładowanymi składnikami mineralnymi regulującymi aktywność zarówno nerwów, jak i mięśni. To one znajdują się w płynach naszego ciała – można je znaleźć w osoczu krwi oraz płynach tkankowych. Odpowiadają za utrzymanie właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej, wpływają także na prawidłowe ciśnienie krwi oraz nawodnienie organizmu. Do niedoboru elektrolitów może dojść w momencie odwodnienia – podczas biegunki lub innych stanów chorobowych, ale i w chwili, gdy wykonaliśmy zbyt intensywny trening i w jego trakcie pominęliśmy uzupełnienie płynów.

Funkcje, jakie pełnią elektrolity

  • Wapń jest niezbędnym minerałem, dzięki któremu nasz organizm może prawidłowo stabilizować ciśnienie krwi. Ponadto wapń jest niezbędny w kontrolowaniu skurczu mięśni szkieletowych oraz ma nieocenioną rolę w budowaniu mocnych kości i zębów.
  • Magnez reguluje takie funkcje organizmu jak: skurcze mięśni, funkcje nerwowe, a także rytm serca.
  • Potas reguluje czynności serca oraz wspiera prawidłowe funkcjonowanie mięśni i nerwów.
  • Chlorek pomaga w zachowaniu prawidłowej równowagi płynów ustrojowych.
  • Sód jest niezbędny do utrzymania prawidłowej regulacji pracy nerwów oraz kurczliwości mięśni. Pomaga także, podobnie jak chlorek, w otrzymaniu równowagi płynów ustrojowych.

Objawy niedoboru elektrolitów

Kiedy nasze serce zaczyna bić nieregularnie, ciśnienie krwi waha się, nasze ciało drży lub drętwieje, dochodzi do częstych skurczów mięśni, jesteśmy zmęczeni lub osłabieni powinniśmy zastanowić się czy nie brak nam elektrolitów. Niedoborowi elektrolitów towarzyszy także często obrzęk nóg, utrata apetytu, senność, mdłości. Zaburzenia równowagi stężenia magnezu, potasu i sodu to najczęściej spotykane niezrównoważenie elektrolitowe, co w następstwie może prowadzić do poważnych konsekwencji. W jaki sposób sprawdzić, czy nie brak nam elektrolitów? Należy wykonać badanie krwi.

W jaki sposób uniknąć niedoboru elektrolitów?

Podstawą jest zdrowa, dobrze zbilansowana dieta, w której nie zabraknie owoców i warzyw. Będąc na diecie powinniśmy wziąć pod uwagę to, że zbyt niska kaloryczność lub głodówki mogą spowodować niemałe spustoszenia w naszym organizmie, co na dłuższą metę nie jest bezpieczne. Dlatego warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, który pomoże indywidualnie dobrać dietę.

Jeśli uprawiasz sport musisz pamiętać o uzupełnianiu płynów – zarówno podczas treningu, jak i po nim. Możesz sięgnąć po wodę mineralną czy napój izotoniczny, który nie tylko nawodni organizm, ale i doda energii i sił. Weź pod uwagę stopień swojego zaawansowana treningowego – jeśli dopiero zaczynasz nie rzucaj się na głęboką wodę, zacznij od lekkich, mało intensywnych ćwiczeń.

Do niedoborów elektrolitów bardzo często dochodzi w stanach chorobowych lub podczas zatruć pokarmowych, którym towarzyszą wymioty lub biegunka. Musimy wówczas pamiętać o piciu dużej ilości wody mineralnej – w innym wypadku może dojść do odwodnienia. Bardzo przydatne są również dostępne w aptekach produkty elektrolitowe, pomagające w uzupełnieniu niedoborów.

Innym bogatym źródłem elektrolitów są takie produkty jak: sok pomidorowy, woda kokosowa, banany, awokado, kiwi. W diecie nie powinno zabraknąć potasu i wapnia – to dość istotne w zachowaniu prawidłowej gospodarki elektrolitowej.

Utrata elektrolitów jest niebezpiecznym stanem, który może zaburzyć prawidłowe funkcjonowanie organizmu. By do tego nie dopuścić koniecznym jest dbanie o uzupełnienie elektrolitów. Wbrew pozorom nie jest to trudne czy wymagające – wystarczy pamiętać o odpowiedniej diecie i nawodnieniu, by uniknąć problemów z ich niedoborem.