Drzemka kojarzy się najczęściej z czasami dzieciństwa. Małe dzieci śpią, ponieważ ich potrzeby w tym zakresie są większe niż osób dorosłych, a dodatkowo maluchy po prostu mogą być zmęczone po godzinach zabaw i poznawania świata dookoła. Z czasem odchodzi się zupełnie od drzemki. Czy jednak krótki sen w ciągu dnia może działać terapeutycznie także na dorosłych?

Temat drzemki jest z pewnością znany każdemu – wszyscy, choćby raz, zapadliśmy w drzemkę w środku dnia. Pomimo wypitej kawy, energii i tak odczuwamy senność, która w końcu bierze górę.

Dlaczego jesteśmy senni?

Wzmożona senność po dużym, ciepłym posiłku łączy się ze wzrostem poziomu cukru we krwi co sprawia, że jesteśmy bardziej senni. To jednak nie jedyny powód, dla którego w godzinach popołudniowych chce nam się spać. Drugi jest związany ze spadkiem energii, którego doświadcza się dwukrotnie w ciągu doby. Mniej siły ma się w godzinach nocnych, co łączy się z naturalnym cyklem dobowym. Inny moment to godziny pomiędzy 13 a 15. Wówczas po prostu ma się mniej siły do pracy. Gdy dodatkowo ciśnienie atmosferyczne jest niskie, oczy same się zamykają.

Nie zawsze można sobie pozwolić na drzemkę, ale jeżeli jest taka szansa, bo na przykład przebywasz w domu, nie należy się przed nią bronić. Naukowcy są zgodni, że już kwadrans snu pozwala zmniejszyć o jedną trzecią prawdopodobieństwo zapadnięcia na choroby układu krążenia.

Jakie jeszcze są zalety snu w ciągu dnia? Taki wypoczynek pozwala na pozbycie się stresu. Dodatkowo wbrew pozorom pobudza. W jej trakcie do krwi wydzielana jest adrenalina, regulująca pracę mózgu. Twój umysł będzie wydajniejszy, serce ustabilizuje swoją pracę. Nawet po krótkiej przerwie mamy więcej siły i energii.

Z drzemką należy jednak uważać, regulując świadomie jej długość. Zbyt długi wypoczynek spowoduje wzrost poczucia senności. Nie można także decydować się na nią po godzinie 18, ponieważ wówczas może ona zaburzyć dobowy okres snu i czuwania, potęgując bezsenność. Najpoważniejszą wadą drzemki jest również związane z nią ryzyko zwiększenia się zapadalności na cukrzycę typu 2.

Pamiętaj, że codzienne poczucie silnego zmęczenia, pomimo przesypiania wielu godzin w ciągu nocy, to symptom wielu schorzeń różnych narządów. Brak energii i senność przedłużające się należy skonsultować z lekarzem, który zaleci badania. Jeżeli dopadło Cię jedynie chwilowe uczucie zmęczenia, nie rezygnuj z drzemki. Stosowana od czasu do czasu dobrze wpłynie na Twoje samopoczucie i produktywność.