Gęstość energetyczna to ilość kalorii w przeliczeniu na gramy jakiegoś produktu spożywczego. Jedzenie mniej gęste energetycznie dostarcza mniejszych ilości kalorii niż ich przeciwieństwa. Dzięki temu produkty o mniejszej gęstości energetycznej mogą być jedzone w większej ilości, bez ryzyka o przytycie

 

Jakie produkty mają małą gęstość energetyczną?

 

Małą gęstość energetyczną mają produkty zawierające wodę oraz sporo błonnika. Ich przykładami jest większość owoców i warzyw, sporo zup, płatki owsiane, jogurt naturalny, otręby. Komponowanie z nich potraw nie jest skomplikowane. Możliwości ugotowania warzywnych zup są naprawdę różnorodne. Jednocześnie sprawiają one, że w trakcie codziennej diety po prostu nie jest się głodnym i pozwolić sobie można na większe porcje, a nawet na dokładki. Żołądek jest wypełniony, a więc uczucie sytości utrzymuje się na dłużej.

 

Gęstość odżywcza

 

Gęstość odżywcza wskazuje na koncentrację substancji odżywczych, w tym witamin, minerałów i błonnika w spożywanym pokarmie. Pojęcie to dotyczy głównie nie białka, tłuszczu lub węglowodanów, ale właśnie pierwiastków i witamin. Wynika to z bardzo prostego zagadnienia: osoba otyła, pomimo dużych zapasów tkanki tłuszczowej, może być niedożywiona. Jej organizm bardzo często zmagać się musi z różnymi groźnymi niedoborami. Gęstość odżywcza pokarmu je eliminuje.

Dzięki gęstości odżywczej można łatwo porównać ze sobą poszczególne produkty. Do oceny gęstości odżywczej służy wiele kryteriów. Podstawą jest zawartość najważniejszych, zdrowych składników odżywczych, a także wskaźnik wartości antyoksydacyjnej danego produktu.

Wśród produktów o najwyższej gęstości odżywczej wymienić można: rzepę, gorczycę, rzeżuchę, jarmuż, szpinak, botwinkę, cykorię, chlorellę, rukolę, rzodkiewkę, kiełki fasoli, brokuły, śliwkę, maliny, czerwoną fasolę – są to same warzywa i owoce. Na przeciwnej szali, produktów o najmniejszej gęstości odżywczej, znalazły się na przykład żelki, syrop kukurydziany, cukier brązowy, frytki, piwo.

 

Najlepszą gęstość odżywczą, a jednocześnie najniższą gęstość energetyczną, mają przede wszystkim warzywa, zwłaszcza te o jadalnych liściach. Jaki jest dobry pomysł na ich dostarczenie do organizmu w łatwej formie? To przede wszystkim picie wspaniałych, zdrowych koktajli, do których polecamy dodać odrobinę EstroVity.