Ciąża to wyjątkowy czas w życiu każdej kobiety. By dziecko prawidłowo się rozwijało, przyszła mama musi odpowiednio zadbać o swoje zdrowie. Jednak jak wspierać odporność, szczególnie w okresie, gdy mogą zaatakować nas wirusy i bakterie? Najlepiej wybrać naturalne sposoby wzmacniające odporność!

Podczas ciąży w organizmie kobiety dochodzi do pewnych zmian, które znacząco wpływają na odporność. Organizm musi poradzić sobie z tolerancją płodu, stający się notabene autonomicznym organizmem posiadającym indywidualne geny. Układ immunologiczny, jak i inne układy w ciele kobiety, muszą dostosować się do nowej sytuacji i potrzeb.

Jak wzmocnić odporność w ciąży?

Chcąc cieszyć się dobrym zdrowiem swoim, jak i jeszcze nienarodzonego dziecka, kobieta musi wesprzeć swój układ immunologiczny, by ten lepiej radził sobie z czynnikami zewnętrznymi. Tak naprawdę proces ten wcale nie musi być trudny – wystarczy przestrzegać kilku elementów, takich jak:

  • odpowiednia, pełna witamin dieta;
  • podejmowanie aktywności fizycznej (spacer, joga);
  • odpowiednia dawka spokoju;
  • odpowiednia ilość snu;
  • unikanie przegrzania organizmu i wyziębienia;
  • ograniczenie jedzenia typu fast food.

Dieta w ciąży a wsparcie odporności

Nie bez powodu mówi się, że jesteś tym co jesz. Odpowiednio zbilansowane posiłki są koniecznością, by zapewnić sobie i swojemu dziecku dobre zdrowie i wysoką odporność. Dieta powinna zostać wzbogacona w świeże warzywa i owoce. W jadłospisie ciężarnej nie może zabraknąć produktów zbożowych takich jak chleb razowy, płatki owsiane czy kasza. Równie ważne jest mleko i produkty mleczne – kefir, maślanki i inne nabiałowe produkty. Nabiał jest świetnym źródłem wapnia, który jest niezwykle istotny dla utrzymania prawidłowego rozwoju kości dziecka. To także źródło witaminy B2 i B12 i oczywiście białka.

Ponadto trzeba pamiętać o takich witaminach jak: witamina C, witamina D, witamina A, witamina E, witamina B. Równie ważne jest przyjmowanie odpowiedniej ilości minerałów w tym: cynk, kwas foliowy i żelazo.

W ciąży warto zadbać o dodatkową suplementację kwasów z grupy omega. Świetną propozycją jest EstroVita – suplement diety, który jako jedyny preparat na rynku posiada najwyższą skoncentrowaną zawartość kwasów tłuszczowych omega-3,- 6,-9, które zostały wyizolowane z unikalnej mieszaniny aż czterech olejów roślinnych (oleju lnianego, oleju z wiesiołka, oleju z ogórecznika, oleju z czarnej porzeczki). EstroVita zawiera ultraczystą formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką ich bioretencję w organizmie człowieka. Pamiętajmy jednak, aby skonsultować przyjmowanie suplementów z lekarzem specjalistą.

Aktywność fizyczna a odporność w ciąży

Porcja ruchu kobiecie ciężarnej bardzo się przyda! Spokojny spacer, czy joga nie tylko poprawią samopoczucie, ale i wesprą kondycję i odporność. Można skorzystać z ofert klubów sportowych, gdzie zawarte są ćwiczenia dla przyszłych mam. Intensywność treningów jednak musi zostać wcześniej skonsultowana z lekarzem specjalistą, który pomoże dobrać odpowiednią dawkę ruchu.

Podczas ciąży ciało kobiety zmienia się – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Układ immunologiczny zostaje poddany dużej próbie, przez co warto zadbać o jego dodatkowe wsparcie. W procesie tym pomocna będzie dobrze zbilansowana dieta, odpoczynek, unikanie sytuacji stresowych, ale i porcja ruchu. Jeśli jednak dopadło nas przeziębienie – korzystajmy z naturalnych sposobów, które w większości są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Pamiętajmy, że nasze zdrowie i zdrowie dziecka są tutaj najważniejsze, zatem nim sięgniemy po dany produkt, skonsultujmy to z lekarzem.