Lato to idealny czas do wprowadzenia zmian w naszym stylu życia. Pogoda sprzyja wykonywaniu aktywności fizycznej a na targowiskach nie brakuje sezonowych warzyw i owoców, które są fundamentem zdrowej i odżywczej diety. Jak komponować jadłospis w okresie letnim? Po co warto sięgać? Poznajcie kilka wskazówek, które ułatwią Wam odżywianie latem.

Zasady prawidłowego odżywiania nie zmieniają się w zależności od pory roku. Należy pamiętać, że zdrowa i zbilansowana dieta powinna być:

– odpowiednio zbilansowana (białko, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne i witaminy);

– różnorodna, obfitująca w świeże i sezonowe warzywa i owoce;

– oparta o produkty nieprzetworzone (ryby, warzywa, owoce, nasiona, pestki, zboża).

Lato to czas świeżych borówek, jagód, truskawek, botwiny, szparagów i nie tylko. Warto w tym okresie postawić na spożywanie jak największej ilości warzyw i owoców, które są bogactwem witamin i minerałów. Owoce jagodowe tj.: borówki, jagody, jeżyny, maliny to skarbnica antyoksydantów (witamina A,C,E), które są niezbędne dla dobrego zdrowia i kondycji naszej skóry.

Pamiętaj o piciu wody

Woda stanowi aż 60% masy naszego ciała, zapewnia prawidłowy transport składników odżywczych, reguluje temperaturę ciała, utrzymuje metabolizm na odpowiednim poziomie. Warto pamiętać o tym, aby pić wodę nawet wtedy kiedy nie odczuwamy pragnienia. Szczególnie w okresie letnim, kiedy najwięcej wody tracimy wraz z potem. Latem powinniśmy spożywać nie mniej niż 2 litry wody dziennie. Szczególną uwagę na ilość wypijanych płynów powinniśmy zwrócić podczas wykonywania aktywności fizycznej.

Nie raz podczas wakacyjnych wyjazdów zadajemy sobie pytanie: jak nie przytyć i zachować zdrową i smukłą sylwetkę? Odpowiedź jest bardzo prosta, wystarczy zachować ujemny bilans kaloryczny. Wystarczy, że zmniejszysz ilość spożywanych kalorii o 15-20% w stosunku do swojego zapotrzebowania energetycznego. Będąc na urlopie, jedz tyle ile potrzebuje Twój organizm. Pamiętaj o zdrowych nawykach żywieniowych oraz racjonalnych wyborach. Zgodnie z zasadą 80/20, gdzie 80% Twojego żywienia powinno być zdrowe, a 20% możesz pozostawić na drobne odstępstwa. Jeżeli nie wiesz jak racjonalnie ułożyć swój jadłospis, zgłoś się do dietetyka, który pomoże Ci spersonalizować Twój plan żywieniowy oraz ułoży go pod Twoje preferencje smakowe.

Jak dokonywać świadomych wyborów żywieniowych?

Kiedy masz możliwość, zamiast wybierać gazowany i słodki napój do obiadu wybierz wodę, zamiast frytek – sałatkę, bułkę pszenną zastąp pełnoziarnistą, a rybę w panierce na rybę pieczoną w piekarniku. Kilka małych zmian w diecie sprawi, że poczujesz się o wiele lepiej.