Ból pleców jest jedną z najczęściej spotykanych dolegliwości. Aż 70 proc. ludzi skarży się na dyskomfort spowodowany bólem. Przyczyn bólu pleców może być wiele: nieprawidłowa pozycja ciała, zmiany anatomiczne, a nawet psychiczne. Na szczęście w wielu przypadkach z bólem pleców można poradzić sobie w domowym zaciszu. Zobacz, jak się do tego zabrać!

Każdy ból jest inny – tyczy się to również pleców. Może objawiać się w bólach mięśni pleców, może być promieniujący – zazwyczaj od okolic lędźwi. Pojawia się także ból, który trudno umiejscowić. Może też „zalegać” w jednym miejscu. Często pojawia się w określonych momentach – podczas wykonywania ruchów lub dźwigania. Nierzadko też pojawia się podczas urazów mechanicznych lub jako powikłanie po infekcji.

Przyczyny bólu pleców

Wyróżniamy wiele przyczyn bólu pleców takich jak:

  • przeciążenie – np. podczas dźwigania lub zaawansowanych treningów,
  • urazy – wypadnięcie dysku międzykręgowego,
  • skurcze mięśni pleców – pojawiające się zazwyczaj wtedy, gdy długo przebywamy w jednej pozycji, np. podczas pracy siedzącej,
  • choroby przewlekłe, zwyrodnieniowe lub powstałe po infekcjach.

Gdy pojawia się ból pleców powinniśmy przyjąć odpowiednią dla ciała pozycję, która zredukuje napięcie mięśni a tym samym da uczucie ulgi. W niektórych przypadkach dobrym rozwiązaniem jest dodatkowy masaż z użyciem piłeczki, który dodatkowo rozluźni mięśnie. Dla kręgosłupa lędźwiowego najlepszą pozycją, w jakiej odpoczywa, jest pozycja, w której leżymy na wznak z ugiętymi nogami opartymi o krzesło. Równie dobrą pozycją przynoszącą ulgę jest pozycja embrionalna – leżąc na boku przyciągamy nogi do brzucha. W tej pozycji jednak warto między kolana i pod kark włożyć poduszkę.

Domowe sposoby na ból pleców

Obserwacja i odpowiedni odpoczynek

Nie ulega wątpliwości, że nasze plecy ciągle pracują – odpowiadają za utrzymanie naszego ciała. Nic więc dziwnego, że czasem manifestują przeciążenia w postaci bólu. By poznać przyczynę bólu powinniśmy obserwować swój organizm i zobaczyć w jakich sytuacjach ból pleców nasila się. Podczas siedzenia przy biurku, wychodzenia po schodach, a może zakupów? Znając przyczynę, łatwiej zaradzić nawracającemu bólowi. Nie możemy jednak zapomnieć o odpoczynku – po pracy połóżmy się w wygodnej pozycji na łóżku i dajmy odpocząć kręgosłupowi!

Ćwiczenia

W wielu przypadkach ból tożsamy jest ze zbyt słabymi mięśniami pleców. Warto zatem je wzmocnić, pamiętając jednak, by dobrać odpowiednie dla siebie ćwiczenia – niewłaściwa aktywność może pogłębić ból!

Okłady na bolące miejsca

Okłady możemy przygotować samodzielnie w domu. Wystarczy użyć kostek lodu i włożyć je w ręcznik, a następnie przyłożyć do bolącego miejsca. Takie okłady dość szybko przynoszą ulgę, mało tego – można stosować je kilka razy w ciągu dnia. Musimy jednak pamiętać, że zimne okłady powinniśmy stosować tylko w przypadku urazów mechanicznych – spowodowanych upadkiem, uderzeniem. Można stosować je także w przypadku zmęczenia mięśni. Dobrze sprawdzą się także gorące okłady – przynoszące ulgę osobom długo siedzącym przed komputerem. Zanim jednak zdecydujemy się na którąś z form okładów powinniśmy skonsultować się z lekarzem. Nieprawidłowo wykonany zabieg może pogorszyć stan zdrowia.

Zrelaksuj się

Rozluźnić mięśnie możemy także w wannie – gorąca kąpiel potrafi zdziałać cuda! Dodaj do wody w wannie sól lub olejek do kąpieli. Taki relaks da ukojenie nie tylko Twoim plecom, ale i całemu ciału!

Z bólem pleców możemy poradzić sobie samodzielnie – dając im odpocząć. Pamiętajmy jednak, by nie lekceważyć bólu i jeśli ciągle on powraca konieczna będzie konsultacja z lekarzem.