Elektrolity są niezbędne do życia oraz prawidłowego funkcjonowania wszystkich procesów, które zachodzą w naszym organizmie. Ważne jest, aby dostarczać je do organizmu każdego dnia. Ich ilość jest szczególnie istotna w okresie zwiększonego zapotrzebowania tj. wysokich temperatur, biegunek czy intensywnego wysiłku. Jak w takim razie prawidłowo wybierać elektrolity?

Elektrolity – rola w organizmie

Elektrolity to wodne roztwory jonów sodu, potasu, fosforu, wapnia, magnezu. Od ich obecności w organizmie zależy gospodarka wodno-elektrolitowa, której stan homeostazy zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Elektrolity pozwalają na przewodzenie impulsów nerwowych do komórek, przez co umożliwiają pracę mózgu oraz skurcze mięśni. Ponadto prowadzą do prawidłowej przepuszczalności błon komórkowych, dzięki czemu wpływają na skuteczne nawodnienie organizmu. Elektrolity regulują równowagę kwasowo-zasadową. Do ich utraty dochodzi najczęściej podczas wysokich temperatur czy zwiększonej aktywności fizycznej. Im wyższa temperatura, tym więcej się pocimy, a wraz z potem tracimy cenne elektrolity. Aby zachować równowagę poziomu płynów w organizmie oraz elektrolitów należy zadbać o stałą podaż tych składników.

Prawidłowe nawodnienie

Najlepszym sposobem uzupełniania elektrolitów w ciąg dnia jest podaż odpowiedniej ilości płynów. Poleca się spożywanie wody średnio- oraz wysokozmineralizowanej, które zawierają największe ilości elektrolitów. Dlatego bardzo ważne jest, aby zwracać uwagę na skład wody mineralnej po którą sięgamy na co dzień. Poniżej przedstawiono zawartość składników mineralnych w poszczególnych rodzajach wody:

  • Woda niskozmineralizowana 50-500 mg/dm3;
  • Woda średniozmineralizowana 500-1500 mg/dm3;
  • Woda wysokozmineralizowana ≥ 1500 mg/dm3.

Woda wysokozmineralizowana nie jest polecana dla osób, które borykają się z nadciśnieniem tętniczym, chorobami nerek czy układu moczowego. Wody źródlane zaliczane są do wód niskozmineralizowanych, przez co zawierają mniejszą ilość elektrolitów.

Jak uzupełniać poziom elektrolitów?

Każde zaburzenie elektrolitowe należy jak najszybciej uzupełnić poprzez korzystanie z wody mineralnej lub gotowych preparatów z elektrolitami dostępnymi w aptece. Elektrolity występują w formie płynnej, tabletek musujących lub saszetek do rozpuszczenia w wodzie.

Domowy napój izotoniczny

Podczas panujących wysokich temperatur, wzmożonej aktywności fizycznej czy przewlekłych biegunek może samodzielnie, w domowym zapleczu przygotować izotnik. Poniżej znajdziesz przepis, który z łatwością przygotujesz w domu.

  • 1 litr wody
  • 3 łyżki miodu
  • Sok z 1 cytryny
  • Szczypta soli
  • Dodatki: imbir/mięta/pomarańcza