Temat kolki wysiłkowej wciąż pozostaje na językach. Nielubiana i owiana złą sławą potrafi skutecznie pokrzyżować treningowe plany. Poprzez nieregularność pojawiania się tak naprawdę nigdy nie wiadomo, kiedy nas dopadnie.

Kolka wysiłkowa jest bólem brzucha, który pojawia się zazwyczaj podczas wysiłku fizycznego. Ból ten można opisać jako nagły, kłujący i ostry. Niemal każdy z nas choć raz w życiu miał styczność z tym nieprzyjemnym uczuciem. Nie ma jednoznacznej reguły, kto jest bardziej podatny na kolkę wysiłkową, ponieważ dotyka ona zarówno doświadczonych sportowców, jak i amatorów. Doświadczenie tego specyficznego bólu uniemożliwia kontynuację komfortowego treningu.

Przyczyny kolki wysiłkowej

Odpowiedź niestety nie jest znana – naukowcy od lat poszukują przyczyn powstawania kolki wysiłkowej, jednak ciągle napotykają na wykluczające się hipotezy. Dlaczego tak się dzieje? Podłoża niemożności odnalezienia odpowiedzi upatrywać należy w tym, że nie do końca można zbadać mechanizm powstawania kolki wysiłkowej – ciężko określić, kiedy się pojawi. Zauważono jednak kilka czynników, które być może korelują z pojawieniem się kolki. Zaliczyć do nich można:

  • spożycie, tuż przed treningiem lub na krótko przed nim obfitego posiłku;
  • niewłaściwa dieta, w której przeważa tłuste jedzenie;
  • niewłaściwa rozgrzewka lub jej brak;
  • odwodnienie;
  • skurcze przepony;
  • zbyt intensywny trening.

W jaki sposób radzić sobie z kolką wysiłkową?

Z racji tego, że kolka wysiłkowa zazwyczaj dopada nas podczas wykonywania ćwiczeń, musimy pamiętać o swoim zdrowiu i bezpieczeństwie.

  1. Zwolnij – choć wydaje się to banalne, tak zmniejszenie intensywności treningu może pomóc w pozbyciu się kolki. Niestety nie zawsze tak się dzieje, dlatego też – jeśli po zmniejszeniu tempa kolka wciąż występuje – zrezygnuj z treningu.
  2. Zlokalizuj miejsce bólu i uciskaj je lekko rozmasowując.
  3. Weź kilka głębokich wdechów brzuchem – nie klatką piersiową.

Pamiętaj, aby odpowiednio przygotować się do podejmowanej aktywności i obserwować swój organizm. Jeśli widzisz korelację pomiędzy zjedzeniem posiłku przed treningiem, a kolką – spróbuj zjeść nieco wcześniej. Jeśli kolka pojawia się w chwili, kiedy od razu przechodzisz do wykonywania ćwiczeń – poświęć chwilę na rozgrzewkę. Obserwacja samego siebie jest kluczem do sukcesu, ale nie można pomijać zdrowego trybu życia i sposobu odżywiania się. Oprócz odpowiednio zbilansowanych posiłków warto włączyć do diety kwasy tłuszczowe omega.

Sięgnij po sprawdzone suplementy – EstroVita MEN to produkt zawierający kompleks ultraczystych, wysoce skoncentrowanych kwasów Omega -3, – 6, -9 oraz unikatowego kwasu Omega 5, pochodzącego z owocu granatu, który wspiera organizm mężczyzn w każdym wieku. Unikalna kompozycja kwasów omega pochodzenia roślinnego, witamin i przeciwutleniaczy dba o dobre samopoczucie i doskonałą formę mężczyzn. Olej z pestek dyni i jego składniki przyczyniają się do utrzymania zdrowych funkcji prostaty i pęcherza moczowego, a olej z czarnej porzeczki do prawidłowego funkcjonowania mięśni i stawów. O zdrowe kości mężczyzn dbają zawarte w preparacie witaminy: D oraz K, a witamina E stanowi ochronę przed wolnymi rodnikami. EstroVita MEN zawiera oryginalną formę kwasów tłuszczowych z grupy omega w postaci estrów etylowych, które zapewniają znakomitą biodostępność i wysoką bioretencję.

Kolka wysiłkowa pojawia się zazwyczaj w najmniej oczekiwanym momencie i zawsze wiąże się z nieprzyjemnym bólem i uczuciem braku komfortu. Dość często dotyka sportowców – niezależnie od stażu treningowego. Warto obserwować swój organizm i zobaczyć, kiedy kolka najczęściej nas dotyka, wówczas jesteśmy w stanie zredukować prawdopodobieństwo jej pojawienia się.