Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby dorosła osoba zjadała dziennie co najmniej 400 gramów owoców i warzyw, są one bogatym źródłem witamin, błonnika i substancji odżywczych. Owoce i warzywa powinniśmy dostarczać organizmowi w pięciu porcjach, jednak porcję możemy zastąpić szklanką (200 ml) świeżo wyciskanego soku. A jakie soki są najlepsze, jakich witamin dostarczają i które świetnie smakują?

 

Jednym z najpopularniejszych soków własnej roboty jest sok z malin. Owoce te zwalczają gorączkę, uśmierzają ból, a także pomagają wyleczyć dolegliwości trawienne. Sok z malin zawiera naturalny kwas salicylowy, taki sam jak w aspirynie, który zdecydowanie przyspiesza leczenie i łagodzi stany zapalne. Taki napój to również wspaniałe źródło magnezu, potasu, wapnia i żelaza.

 

Aronia to ciekawy dodatek, choć mało popularny przez swój cierpki smak. A szkoda, bo jego właściwości prozdrowotne wypadają doskonale! Sok z tego owocu pomaga leczyć łuszczycę, ułatwia usuwanie metali ciężkich z organizmu, uodparnia skórę na działanie promieni UV, a także pozytywnie wpływa na pracę układu krwionośnego, regulując ciśnienie i zapobiegając chorobom serca oraz miażdżycy.

 

Kolejnym doskonałym owocem idealnie nadającym się do produkcji soku jest wiśnia. Jest to wspaniałe lekarstwo na problemy z pęcherzem moczowym ponadto wiele badań naukowych udowodniło działanie uspokajające oraz pomoc w zasypianiu. Picie soku z wiśni wskazane jest dla diabetyków oraz osób, które próbują się odchudzić.

 

Wspaniałe na nasz organizm działają również soki warzywne. W tej roli idealnie sprawdzają się brokuły – są bogate w witaminę A, C, kwas foliowy oraz szeroką gamę składników mineralnych. Warzywa te zawierają również sulforafan. Jest to substancja należąca do grupy Izotiocyjanian, które silnie stymulują naturalne enzymy detoksykacyjne organizmu.

Nie można również zapomnieć o burakach wspomagających pracę wątroby. Kwasy nukleinowe zawarte w tych warzywach odżywiają komórki i wspomagają ich oddychanie. Buraki wspomagają utrzymanie zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Organizm absorbuje żelazo z buraków dużo łatwiej niż z każdego innego pożywienia. Stymulują trawienie, oczyszczają nerki. Stanowią znakomite źródło potasu, niacyny, kwasu foliowego, cynku, manganu, magnezu, chloru, fosforu, wapna, siarki, jodu, żelaza czy miedzi. Zawierają również węglowodany, odrobinę białka i tłuszczu, a także witaminy A, B1, B2, C, B6, B12 oraz niacynę.

 

Pomimo, że pojedyncze soki z warzyw i owoców mają bardzo pożyteczne działanie na nasze organizmy, nie można zapomnieć, że jednak to soki składające się z kilku składników są tymi najlepszymi. Szczególnie godne polecenia soki zawierają w składzie zarówno warzywa jak i owoce.

Idealnym przykładem soku z połączenia warzyw oraz owoców jest sok z jabłek, cytryny oraz buraka. Przygotowujemy go z 3 jabłek, buraka oraz 1/3 cytryny. Warto również urozmaicić sok dodając połowę marchwi zamiast jednego z jabłek. To wspaniałe połączenie niesie za sobą wszystkie dobrodziejstwa soku z buraków, a ponadto ma wspaniały wpływ na trawienie dzięki obecności owoców.

Kolejną bombą witaminową jest napój wykonany ze 100 g brokułu, dwóch jabłek, 100 g jarmużu oraz 50 g selera. Sok ma działanie oczyszczające, podnosi poziom energii, jest bogaty w witaminę A, C, selen, cynk. Pobudza układ trawienny, oczyszcza wątrobę i układ immunologiczny.

 

Doskonałym dodatkiem do soków jest suplement diety EstroVita, który uzupełni go w nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3,6 i 9, wykazujące się dużym wpływam na zwalczanie stresu antyoksydacyjnego, spowalniające procesy starzenia się komórek, wspierające układ immunologiczny oraz krwionośny. Jedna dawka dziennie wystarczy, aby zapewnić organizmowi prawidłowe funkcjonowanie, co czyni preparat EstroVita ważnym elementem naszej pierwszej, dziennej szklanki soku.