Mindfulness to inaczej mówiąc trening uważności. To szereg ćwiczeń umysłu, dedykowanych w dużej mierze osobom, niepotrafiącym poradzić sobie ze stresem i negatywnymi emocjami. Mindfulness sprawi się również jako wsparcie dla osób z depresją, lub zmagających się z uzależnieniem czy zaburzeniem odżywiania. Najbardziej znana definicja maindfulness została stworzona przez Jona Kabat-Zinna mówiąca o tym, że jest „to stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego doświadczamy w chwili obecnej”.

Można zatem powiedzieć, że maindfulness jest celowym i świadomym skierowaniem swojej uwagi na to, co dzieje się w danej chwili – tu i teraz bez wybiegania w przyszłość i bez patrzenia w przeszłość. W danym momencie czegoś doświadczamy, jednak nie rozwodzimy się nad znaczeniem. Nie zastanawiamy się, wyłączamy i wyciszamy emocje. Odstawiamy cały bagaż na bok, skupiając się na czerpaniu z chwili obecnej. Przyjmujemy i postrzegamy to, co jest takie, jakie jest – bez patrzenia przez pryzmat emocji.

Cele treningu uważności

Wielu z nas ciągle żyje tym, co już minęło, co odeszło i nie wróci. Niepotrzebnie roztrząsamy przeszłe zdarzenia nie pozwalając im odejść w zapomnienie. Wybiegamy w przyszłość zastanawiając i zamartwiając się tym, co przyniesie. Właśnie w ten sposób zatracamy się i zapominamy o tym, co tu i teraz. Ponadto zaburzamy w ten sposób naszą równowagę emocjonalną rozwijając lęki, a nawet stany depresyjne. To właśnie dzięki mindfulness możliwe jest osiągnięcie równowagi emocjonalnej przy jednoczesnej nauce sztuki koncentracji i relaksu. Poświęcając temu zagadnieniu odpowiednią ilość czasu możemy z łatwością nauczyć się, jak radzić sobie ze stresem, jak zmniejszyć napięcie nerwowe, a nawet wyciszyć się, kiedy wzbiera w nas gniew. Dzięki treningowi uważności nauczymy się czerpać energię z życia, cieszyć się z najprostszych, czasem nawet błahych rzeczy. Za sprawą mindfulness można z powodzeniem nauczyć się prowadzenia spokojnego życia w harmonii z innymi oraz ze środowiskiem.

Mindfulness – rodzaje treningów uważności

  • Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) – redukcja stresu oparta na uważności. To najbardziej znany i podstawowy trening uważności. Został on stworzony pod koniec lat 70. przez Jona Kabat-Zinna z Uniwersytetu Medycznego Massachusetts w Worcester, USA.
  • Mindfulness-Based Cognitive Theraphy (MBCT) – terapia poznawcza oparta na uważności. Jest to tak naprawdę rozszerzenie poprzedniego treningu. Metoda ta została opracowana jako zapobieganie nawrotom stanów depresyjnych. Terapia zalecana jest osobom, w których życiu pojawiły się epizody depresyjne, a które są obecnie w remisji. Terapia jest skuteczna w leczeniu zaburzeń nastroju, zaburzeń lękowych oraz uzależnień i zaburzeń odżywiania. Polecana jest również osobom borykającym się z ciągłym zmęczeniem lub apatią.

Zanim rozpoczniemy terapię musimy udać się na indywidualne spotkanie z trenerem. Spotkanie jest warunkiem koniecznym do zakwalifikowania się na trening. Oba treningi trwają ok. 8 tygodni, a spotkania odbywają się raz w tygodniu, trwają ok. 2-3 godziny. Uczestnicy treningu otrzymują dodatkowe materiały, które uczą ich, jak mogą trenować samodzielnie w domu. Po skończonym kursie odbywa się podsumowujące spotkanie, również indywidualne, które reasumuje osiągnięte efekty.

Codziennie spotykamy się z mnóstwem doświadczeń – jedne nie wywierają na nas większego wrażenia, inne zaś ciągle roztrząsamy. Niezwykle trudno jest przestać się martwić o to, co będzie i nie myśleć o tym, co było. Ciężko pozbyć się wszystkich negatywnych emocji czy wyplenić natrętne myśli. Istnieje jednak sposób na osiągnięcie równowagi emocjonalnej – mindfulness. Trening uważności możemy ćwiczyć niemal wszędzie: w domu, pracy, a nawet podczas spaceru. Musimy pamiętać, aby dać naszym myślom swobodę – nie skupiać się na nich, nie oceniać, puścić wolno. Nie szukamy pozytywnych czy negatywnych odbić tego, co w danej chwili czujemy. Uświadamiamy sobie natomiast pracę naszego oddechu, wychwytując jego brzmienie i rytm. Podczas spacerów śmiało możemy zwrócić uwagę na to, co nas otacza – kolory, dźwięki, a nawet woń powietrza. Podczas rozmowy, skupmy się na brzmieniu i znaczeniu słów, zwróćmy uwagę na emocje, mowę ciała. Dzięki temu łatwiej zrozumiemy drugą stronę. Pamiętajmy, że podczas treningu nie liczy się nic więcej ponadto, co przeżywamy w danej chwili. Właśnie to, tak pozornie proste myślenie sprawi, że nasza jakoś życia ulegnie znaczniej poprawie.