Niedobory cynku mogą przejawiać się w łamliwych paznokciach lub wypadających włosach. Bez cynku nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować. Minimalna dzienna dawka cynku powinna wynieść 5 mg, jednak zaleca się by była nieco większa i oscylowała w graniach 15-20 mg.

Cynk jest pierwiastkiem, który przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania nie tylko organizmu ludzkiego, ale również zwierząt i roślin. Odpowiada za prawidłowy podział komórek już w fazie prenatalnej. U dzieci jest niezbędny w fazie wzrostu, przyczynia się także do utrzymania prawidłowej wagi i rozwoju kości. Niedobór cynku może objawiać się m.in. w zmniejszonej odporności.

Bez cynku nasz organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Pierwiastek ten:

  • pełni istotną rolę w metabolizmie kwasów nukleinowych i biosyntezie RNA i DNA,
  • przeciwdziała utlenianiu nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • wpływa na procesy odpornościowe, przez co wspiera układ immunologiczny zwiększając odporność organizmu,
  • wpływa na prawidłowe utrzymanie stężenia witaminy A w osoczu,
  • poprawia funkcjonowanie skóry i błon śluzowych,
  • odtruwa organizm z metali ciężkich.

Na niedobory cynku mogą wskazywać następujące objawy:

  • przesuszona skóra,
  • brak apetytu,
  • zaburzenia smaku i zapachu,
  • łamliwość i wypadanie włosów,
  • trudności w gojeniu się ran,
  • zmniejszenie odporności.

Gdzie można znaleźć cynk?

Czosnek

Czosnek uznawany jest za naturalny antybiotyk, podnoszący odporność. Stosuje się go ponadto w leczeniu przeziębienia. Korzyści płynące z jego spożywania jest mnóstwo. Cynk znajdujący się w czosnku nie zaspokoi dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek, jednak dostarczy go do organizmu. Warto zatem włączyć czosnek do diety.

Sezam

Świetnym źródłem cynku są nasiona sezamu. Ważne jest, by były surowe, pieczone lub zmielone i nie zawierały dodatkowych substancji takich jak cukier – często spotykany na sezamowych ciasteczkach. Cukier zmniejsza wchłanianie cynku przez co dostarczymy go do organizmu znacznie mniej.

Migdały

Równie korzystne dla naszego organizmu jest spożywanie migdałów. Wpływają w dużej mierze na rozwój mięśni czy pracę mózgu. Dzięki dużej zawartości cynku, selenu i witaminy E, przyczynią się również do innych, ważnych procesów zachodzących w organizmie. Migdały można jeść surowe lub dodać je do sałatek czy koktajli. Cynk odnajdziemy także w ostrygach, kiełkach pszenicy, nasionach dyni, arbuzie czy orzeszkach ziemnych.

Jak widać cynk niesie dla naszego organizmu wiele korzyści – wpływa na zwiększenie odporności, poprawia kondycję skóry czy włosów. Jego niedobór zaś może prowadzić do negatywnych konsekwencji, które z pewnością odczujemy. Odpowiednio zbilansowana dieta jest w stanie całkowicie pokryć dzienne zapotrzebowanie na cynk.