Zdarza się słyszeć w reklamach o niezbędności kwasów omega i konieczności przyjmowania ich z różnych źródeł. Dlaczego jednak kwasy omega 3, 6 i 9 są tak ważne dla naszego organizmu? Głównie dlatego, że nie potrafi on produkować ich sam, a mają one niezwykle dobroczynny wpływ na różne jego funkcje.

Omega 3

Omega 3 to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, z których największe znaczenie dla człowieka mają: DHA – kwas dokozaheksaenowy (jest składnikiem budulcowym tkanki nerwowej), EPA –  kwas eikozapentaenowy (ważny przede wszystkim dla układu sercowo naczyniowego), ALA – kwas alfa linolenowy (spowalniający proces starzenia się, doskonały antyoksydant). Ich przyjmowanie jest ważne już od życia płodowego oraz w pierwszych latach życia dziecka, ale podobnie – w życiu dorosłym.

Główne zalety kwasu omega 3:

  • oddziałują korzystnie na skórę,
  • chronią przed otyłością,
  • działają przeciwzakrzepowo i przeciwzapalnie,
  • normalizują ciśnienie krwi,
  • obniżają stężenie trójglicerydów we krwi, podwyższających ryzyko chorób krążenia,
  • poprawiają wzrok,
  • działają przeciwmiażdżycowo, przeciwalergicznie, a nawet przeciwdepresyjnie,
  • wspomagają pracę mózgu,
  • hamują rozwój choroby niedokrwiennej serca,

Niedobór kwasów omega-3 u dziecka może spowodować zaburzenia psychomotoryczne, a także wolniejszy jego rozwój. Podobnie kwasy omega-3 podnoszą u dziecka odporność, zatem ich braki są przyczyną większej podatności na infekcję. U osób dorosłych niedobór kwasów omega-3 może doprowadzić do zaburzeń emocjonalnych, depresji, ataków agresji, a także problemów z pamięcią i koncentracją. Warto dodać, że brak tych substancji jest szczególnie niekorzystny dla palaczy, osób otyłych, diabetyków i nadciśnieniowców, gdyż podwyższa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Omega 6

Kwasy omega 6 również należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Najważniejszymi ich przedstawicielami są: AA, ARA – kwas arachidonowy (reguluje kurczliwość naczyń krwionośnych, a także buduje błonę komórkową), GLA – kwas gamma-linolenowy (ma jak najlepsze właściwości dla skóry), LA – kwas linolowy (hamuje rozwój nowotworów, chroni przed otyłością, powikłaniami cukrzycy, jak również jest silnym antyoksydantem). Co ciekawe, w wypadku kwasów omega 6 nie można również pozwolić sobie na nadmiar – gdyż mogą one przynosić odwrotne skutki. Tak samo jak kwasy omega 3, omega 6 powinny być przyjmowane od najmłodszych lat.

Funkcje kwasów omega 6:

  • dobra kondycja włosów, skóry i paznokci,
  • wspomaganie leczenia neuropatii cukrzycowej,
  • prawidłowy rozwój układu nerwowego u płodu,
  • działanie immunomodelujące i przeciwzapalne,
  • obniżanie poziomu złego cholesterolu,
  • łagodzenie objawów chorób autoimmunologicznych,
  • regulacja nadciśnienia tętniczego.

Niedobór kwasów omega 6 odbija się przede wszystkim na stanie paznokci, skóry i włosów, ale nie jest on tak poważnym problemem jak jego nadmiar. Zbyt duża ilość kwasów omega 6 w organizmie może hamować przyswajanie kwasów omega 3, tworzą się związki prozapalne, powodujące podatność na stany zapalne, alergie, zachwianie równowagi immunologicznej, a także przyspieszony podział komórek nowotworowych. Dlatego, choć przyjmowanie kwasów omega 6 ma pozytywne działanie, kluczowa jest ich ilość, powinno odbywać się poprzez sprawdzoną suplementację lub konsultację z dietetykiem.