Hashimoto jest chorobą autoimmunologiczną, w której odpowiednio zbilansowana dieta ma olbrzymi wpływ na proces leczenia i łagodzenia objawów. Składniki odżywcze mają za zadanie poprawić samopoczucie osób chorujących na Hashimoto oraz wyciszać stan zapalny toczący się w obrębie tarczycy. Co w takim razie można jeść, a czego warto unikać?

Czym jest Hashimoto?

Hashimoto to choroba, która jest efektem zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego. W tego typu chorobach układ immunologiczny atakuje organizm, dlatego mówi się o schorzeniach z autoagresji. Hashimoto stanowi jedną z głównych przyczyn niedoczynności tarczycy. W większości przypadków dotyka kobiet. Wraz z chorobą Hashimoto często występują inne choroby tj.: cukrzyca typu 1, łuszczyca czy celiakia. Odpowiednio zbilansowana dieta stanowi solidne wsparcie dla funkcjonowania układu odpornościowego, w tym dla osób, które chorują na Hashimoto.

Podstawową formą leczenie Hashimoto jest farmakoterapia, która przebiega pod nadzorem lekarza. Natomiast modyfikacja niektórych aspektów naszego życia oraz zmiana nawyków żywieniowych może w znaczny sposób poprawić samopoczucie oraz złagodzić objawy choroby. Zalicza się do nich:

  • zbilansowanie diety i dostosowanie jej pod obecne wyniki badań,
  • zadbanie o odpowiednią ilość snu i odpoczynek,
  • zwiększenie umiejętności radzenia sobie ze stresem,
  • wprowadzenie regularnej a zarazem umiarkowanej aktywności fizycznej.

Dieta w Hashimoto

Jak w każdym przypadku zaleca się dostosowanie diety i suplementacji pod indywidualne zapotrzebowanie danej osoby. Dieta osoby chorującej na Hashimoto powinna być zgodna z zasadami zdrowego żywienia, uwzględniająca odpowiednią podaż mikro oraz makroskładników. Dieta powinna być dostosowana do wyników badań, trybu życia, wieku, aktywności fizycznej oraz indywidualnych preferencji żywieniowych.

Najważniejsze zasady

Komponując jadłospis dla osoby chorującej na Hashimoto należy pamiętać o podstawowych zasadach, do których zalicza się:

  • Regularne spożywanie posiłków co 3-4 godziny. W ciągu dnia powinny pojawić się 4-5 posiłki, tak aby nie dopuścić do uczucia głodu.
  • Posiłki powinny być przygotowywane na bazie świeżych, sezonowych produktów z dużą ilością warzyw i owoców.
  • Należy unikać spożywania produktów, które charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym, np.: słodyczy, alkoholu, produktów z białej mąki, soków.
  • Warto zwiększyć spożycie pełnowartościowego białka w postaci: ryb, jaj, chudego mięsa.
  • Należy zadbać o spożywanie nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w postaci: siemienia lnianego, olejów roślinnych, orzechów, tłustych ryb morskich.
  • Spożywanie diety o potencjale przeciwzapalnym, która bazuje na świeżych warzywach i owocach, wielonienasyconych kwasach tłuszczowych. Należy unikać produktów o potencjale prozapalnym tj. produkty typu fast-food, instant, słodycze czy alkohol.
  • Przy stwierdzonych niedoborach należy zadbać o podaż witamin, m.in. witaminy D3 czy witaminy B12.

Czego unikać w chorobie Hashimoto?

Wśród produktów, których nie należy spożywać w chorobie Hashimoto znalazły się:

  • żywność wysoko przetworzona,
  • wyroby cukiernicze i piekarnicze,
  • alkohol,
  • słone i słodkie przekąski,
  • słodkie napoje, w tym napoje gazowane,
  • przetworzone wędliny i konserwy.

Suplementacja w Hashimoto

W przypadku wegan i wegetarian szczególną uwagę należy zwrócić na sprawdzenie poziomu witaminy B12 oraz żelaza. Jeśli badania krwi wykażą niedobory – należy niezwłocznie wprowadzić ich suplementację. U osób chorujących na Hashimoto należy również zwrócić uwagę na podaż selenu i cynku w diecie. Może okazać się, że ich spożycie jest zbyt małe i warto wprowadzić ich suplementację dla uzyskania optymalnego poziomu w surowicy. Znakomitym rozwiązaniem będzie przyjmowanie suplementów diety Yaast, które powstały na bazie drożdży Yarrowia lipolytica Novel Food, które zostały wzbogacone w selen i chrom. Dla wsparcia samopoczucia, witalności oraz ochrony komórek.

Dla wszystkich osób, w tym dla osób z Hashimoto zaleca się suplementację kwasów omega-3 oraz witaminy D3, które wykazują działanie przeciwzapalne. Idealnym preparatem, który łączy wymienione wyżej składniki jest EstroVita Immuno. EstroVita Immuno zawiera roślinne źródło kwasów omega-3,6,9 w formie bioestrów, które są znakomicie przyswajalne. Powstała na bazie unikalnej mieszaniny 4 olejów roślinnych (lnianego, z czarnej porzeczki, czarnuszki i wiesiołka) i została wzbogacona w kompleks witamin A,D,E,K. Wystarczy już 5 ml dziennie dla wsparcia układu odpornościowego oraz wzmocnienia organizmu.