Dość często wiedzie prym w sadach. Spotkać ją można także w przydomowych ogródkach czy działkach. Szczególnie doceniana jest jesienią i zimą, kiedy w okresie przeziębień gości na naszych stołach. Owoce pigwy najczęściej można spotkać we wrześniu i październiku – to właśnie wtedy dojrzewają. Choć nie nadają się do spożycia na surowo, często służą jako składnik przetworów – można z niej zrobić dżem, marmoladę, powidła czy kompot.

Pigwa – ten niepozorny owoc, często traktowany po macoszemu, kryje w sobie garbniki, olejek lotny oraz pektyny; witaminy z grupy B; bogate źródło witaminy C oraz innych drogocennych witamin i minerałów, takich jak wapń, potas, miedź, magnez, fosfor i żelazo, które wspierają organizm.

Sok z pigwy może być zbawienny w chwili przeziębienia. Warto nadmienić, że nie tylko owoce pigwy posiadają korzystne dla organizmu właściwości – mają je także nasiona, które zawierają niewielką ilość nitrylozydu amygdaliny. Wyciąg z nasion pigwy wykorzystywany jest jako środek przeczyszczający, szczególnie w nieżytach żołądka lub jelit.

Jakie jeszcze właściwości ma pigwa?

Witaminy, minerały oraz inne substancje zawarte w pigwie pożytecznie wpływają na funkcjonowanie organizm. Poznaj jej właściwości!

  • Pigwa korzystnie wpływa na układ pokarmowy, wspomagając przemianę materii oraz procesy trawienia; pestki pigwy wspierają również leczenie niestrawności oraz refluksu.
  • Dzięki zawartości pektyn ograniczone zostaje wchłanianie cukrów z posiłków; pektyny pomagają także w usunięciu z organizmu toksyn i metali ciężkich.
  • Wspiera redukcję stanów zapalnych skóry; nawilża skórę, oraz wspomaga ochronę przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych.
  • Regularne spożywanie pigwy pomaga w obniżeniu stężenia cholesterolu we krwi oraz trójglicerydów.

Warto wspomnieć także o polifenolach zawartych w owocach pigwy, będących związkami, których charakterystyczną cechą jest wysoka aktywność przeciwutleniająca. Ciekawostką jest, że owoc pigwy można wykorzystać również jako pochłaniacz nieprzyjemnych zapachów!

Pigwa to niepozorny owoc, który kryje w sobie wiele drogocennych właściwości. Pektyny w niej zawarte pozytywnie wpływają na układ pokarmowy wspierając go i pomagając w oczyszczaniu. Może ograniczać ryzyko biegunek, wymiotów i nudności – sprawdza się także w redukowaniu wzdęć. Przetwory z pigwy mogą być wykorzystywane jako naturalne wsparcie odporności – szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy narażony na działanie czynników zewnętrznych czy zmiennych temperatur, organizm podatny jest na przeziębienia i infekcje. Owoce pigwy do swojej diety powinny włączyć osoby dbające o swoją sylwetkę, ponieważ pomagają one w pobudzeniu przemiany materii, co wiąże się z szybszym pozbyciem się nadmiaru kilogramów.

Biorąc pod uwagę powyższe – warto zaprosić pigwę do swojej kuchni!