Dbając o zdrowie naszych dzieci często zapominamy, że walczymy o coś więcej, niż tylko brak kataru i odporność na wirusy. Okres wzrostu to bardzo szczególny i trudny dla organizmu dziecka czas, podczas którego kształtują się jego narządy wewnętrzne oraz szkielet. Moment  intensywnego wzrostu zazwyczaj wyznacza się na wiek pomiędzy 11 a 13 rokiem życia, kiedy zmiany te postępują najszybciej. To również najwyższa pora na to, aby zadbać o zdrowie kości naszego dziecka i wzmocnić je, ponieważ są bardzo podatne na urazy.

Odpowiednia dieta to podstawa dobrego samopoczucia i rozwoju, nie tylko u dzieci. To, co znajduje się na talerzu naszych dzieci powinno być starannie przez nas przemyślane. Ważnym jest, aby dostarczać im możliwie jak najwięcej witamin, mikro i makroelementów oraz zdrowych tłuszczy, ograniczając cukry i puste kalorie. Co więc powinno wchodzić w skład posiłku naszych dzieci, aby zadbać o jego kości?

 

Witamina D

 

Zwana inaczej „witaminą słońca”, odpowiada za przenikanie wapnia pochodzącego z diety wprost do kości. Jej potoczna nazwa doskonale tłumaczy skąd bierze się ona naturalnie w naszym organizmie – niemal 90% witaminy D jest syntezowane dzięki działaniu promieniowania UV, pochodzącego ze światła słonecznego, na naszą skórę. W okresie jesienno-zimowym, kiedy dni stają się bardzo krótkie, cyklicznie pojawiają się jej niedobory. Witamina D pełni wiele funkcji w ludzkim ciele: reguluje metabolizm węglowodanów i tłuszczów oraz równowagę kwasowo-zasadową, pobudza regenerację komórek układu nerwowego i wątroby, stymuluje układ odpornościowy, a przede wszystkim wspomaga kostnienie i zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego. Chcąc dostarczyć witaminę D dziecku powinniśmy zachęcać go do zabaw na świeżym powietrzu, a w przypadku niemowląt niezbędne są spacery już od pierwszych dni po narodzeniu. Oczywiście długotrwałe przebywanie na słońcu grozi poparzeniami, dlatego drugim niezbędnym źródłem jest odpowiednia dieta. Prawdziwą kopalnią witaminy D jest tran oraz wszelkie ryby i produkty rybne, nabiał i jaja, lecz aby całkowicie zapełnić jej zapotrzebowanie należałoby spożyć kilkadziesiąt jajek dziennie (zakładając, że nie posiadamy kontaktu ze słońcem), dlatego ważnym elementem jest dodatkowa suplementacja.

 

Witamina K

 

To nieodzowny pomocnik witaminy D w walce o mocne i zdrowe kości. Działanie tych dwóch witamin razem można porównać do komiksowych superbohaterów i ich pomagierów, witamina K wpływa bowiem korzystnie na proces mineralizacji kości, a tym samym na ich gęstości. Odpowiednio wysokie jej spożycie zmniejsza ryzyko złamań i rozwoju osteoporozy. W wysokim stężeniu występuje ona w zielonych elementach roślin, brokułach, szpinaku, fermentowanych produktach mlecznych i żółtkach jaj.

Zarówno witamina D, jak i K, są rozpuszczalne w tłuszczach, co oznacza, że ich wchłaniane do organizmu będzie efektywniejsze, jeżeli spożyjemy je wraz z tłuszczami np. produktami mlecznymi lub tłuszczem roślinnym.

Należy jednak pamiętać, że dodatkowa suplementację witaminy K (poza zawartością w produktach) należy zawsze konsultować z lekarzem, gdyż może dojść do jej przedawkowania.

 

Wapń

 

Niejednokrotnie spotykaliśmy się już ze stwierdzeniem, że wapń jest niezbędny w diecie dziecka. Najwięcej znajduje się go w nabiale, jednak nie jest on przeznaczony dla każdego dziecka. Niektóre dzieci zmagają się z nietolerancją laktozy już od najmłodszych lat, dlatego produkty z mleka owczego i koziego mogą stanowić bezpieczny zamiennik mleka krowiego w diecie. Ich intensywny smak można przełamać przy pomocy miodu i orzechów, tworząc w ten sposób pastę kanapkową. Wapń znajdziemy również w warzywach, takich jak jarmuż, kapusta włoska, boćwinka, natka pietruszki, szczypiorek, morele, mak, migdały, orzechy laskowe i sezam.

 

Omega 3

 

Korzyści wynikające ze spożywania kwasów tłuszczowych z grupy omega odnajdziemy niemal w każdej dziedzinie życia. Poprawiają one odporność, sprzyjają rozwijaniu się i działaniu funkcji mózgu, a najnowsze badania pokazują, że omega 3 jest istotnym składnikiem szpiku i kości oraz wzbogaca zawartość mineralną kości. Choć z ich spożywania płynie wiele korzyści, należy pamiętać, że nigdy nie powinniśmy dawkować zarówno witamin, jak i kwasów omega w nieograniczonych ilościach, na własną rękę, ponieważ jest to prosta droga do zaburzenia równowagi naszego ciała, a nawet do choroby.

Właściwa suplementacja powinna odbywać się przez właściwe suplementy diety. Takim suplementem jest EstroVita Kids stworzona z myślą o dzieciach. Już pół łyżeczki (2,5 ml) pokrywa dzienne zapotrzebowanie na wszystkie kwasy z grupy omega. EstroVita Kids została wzbogacona w witaminy E, D3 oraz K, zapewniając ochronę dla dzieci w okresie wzrostu. Dostępna w dwóch smakach: malinowym oraz (NOWYM!) pomarańczowo-bananowym trafi w gust nawet najbardziej wymagającego smakosza.