Ułożenie właściwego jadłospisu nie jest prostym zadaniem. Na to, ile kalorii potrzebujemy wpływa wiele czynników. Jednym z nich jest tryb życia, który obejmuje także naszą aktywność fizyczną. Możemy przyjąć, że pracownik biurowy w trakcie godziny pracy traci 68 kalorii, podczas gdy pracownik fizyczny potrafi w tym czasie spalić ich nawet do 4 razy więcej!

Największy wysiłek cechuje pracowników budowlanych, jednak nie jest to jedyny zawód pracy fizycznej. Strażacy, ratownicy medyczni, trenerzy personalni i sprzedawcy to tylko niektóre z przykładów. Zapotrzebowanie kaloryczne będzie różnić się również z powodu indywidualnych potrzeb organizmu czy temperatury otoczenia, w jakiej się znajdujemy.

Każdy spożywany przez nas produkt ma swoją kaloryczność. Na opakowaniach naszych zakupów ilość kalorii [kcal] obliczana jest najczęściej dla porcji o wadze 100g. Pomimo swojej objętości pokarmy lżejsze potrafią być znacznie bardziej kaloryczne, a tym samym dostarczające większą ilość energii do naszego organizmu, przy jednoczesnym zapewnieniu mniejszego poczucia nasycenia. Dla porównania kawałek pizzy może odpowiadać kalorycznością od 3 do nawet 5 całych, obranych jabłek.

Zapotrzebowanie kaloryczne, zwane inaczej całkowitą przemianą materii (CPM), to ilość energii, jaką potrzebujemy dostarczyć wraz z pożywieniem do organizmu. Aby obliczyć całkowite zapotrzebowanie kaloryczne potrzebujemy więc kilku danych:

  • Współczynnik PPM – podstawowej przemiany materii potrzebnej do zachowania prawidłowego funkcjonowania ciała m.in. układu nerwowego, oddechowego i podstawowych funkcji fizjologicznych. Współczynnik ten nie obejmuje żadnej aktywności fizycznej.

Dla mężczyzn:

PPM[kcal]= 66,5 x (13,75 x masa ciała w kg) + (5 x wzrost w cm) – (6,75 x wiek w latach) 

Następnie, aby wyliczyć całkowite zapotrzebowanie energetyczne (CPM) organizmy, otrzymaną liczbę należy pomnożyć przez współczynnik aktywności ruchowej. W tym celu niezbędne jest określenie siebie w jednej z poniższych kategorii:

  • 1,2 – zerowa aktywność fizyczna, osoba chora leżąca w łóżku
  • 1,25 – pracownik biurowy nieuprawiający żadnego sportu lub praca związana tylko z wykonywaniem domowych, niewymagających obowiązków
  • 1,5 – pracownik biurowy, uprawiający sport około 3 godzin w tygodniu
  • 1,75 – pracownik fizyczny, osoba prowadząca aktywny tryb życia
  • 2,0 – sportowiec trenujący co najmniej 6 godzin tygodniowo lub osoba, która wykonuje bardzo ciężką pracę fizyczną.

Oprócz żywienia odpowiadającego zapotrzebowaniu, ważnym elementem diety dla osób obciążonych wysiłkiem fizycznym są witaminy oraz niezbędne kwasy, które wspierają organizm od środka. Praca w trudnych warunkach oraz wysiłek fizyczny sprzyjają spadku odporności i odczuwaniu wzmożonego zmęczenia. Witamy E, D i K to złota trójca w walce z infekcjami, a także stanami zapalnymi i wolnymi rodnikami – produktami ubocznymi przemian metabolicznych. Gromadzące się wolne rodniki potrafią doprowadzić do chorób, takich jak miażdżyca, zawał serca, choroba wieńcowa a nawet choroba Parkinsona. Aby zapobiegać powstającym rodnikom należy spożywać ochronę pod postacią substancji o działaniu antyoksydacyjnym.

Suplement diety EstroVita MEN łączy w sobie antyoksydacyjną moc witamin E i K z siłą kwasu omega 5 rozładowuje wolne rodniki, wzmacniając pracę organizmu, a zawarte w niej oleje z pestek dyni, czarnej porzeczki oraz lnu wspomagają proces regeneracji tkanki mięśniowej, chroniąc ją przed uszkodzeniami oraz przeciwdziałają procesowi ścierania się stawów i powstawania w nich stanów zapalnych. EstroVita MEN to nowy produkt, powstały z dbałością o mężczyzn, którzy na co dzień mierzą się z wymagającymi wysiłku fizycznego i intelektualnego zadaniami, żyjącymi w biegu a także stresującym środowisku.

Stosowanie suplementów w codziennej diecie to najlepszy sposób na uzupełnianie niezbędnych organizmowi składników w postaci wysoko przyswajalnej i spełniającym całkowite, dzienne zapotrzebowanie. Stosowanie preparatów EstroVita to zaledwie jedna łyżka suplementu każdego dnia.

Zdrowa i zbilansowana dieta nie musi być przykrym obowiązkiem, a może okazać się przyjemnością. Skorzystaj z porad naszej dietetyczki Ewy Janusz i ciesz się zdrowym stylem życia! KLIK!