Jeszcze kilka lat temu lansowana była moda na diety eliminacyjne. Z czasem okazało się jednak, że na przykład popularna dieta białkowa nie przynosi organizmowi spodziewanych rezultatów, wręcz przeciwnie, może ona być wręcz niebezpieczna. Aby schudnąć i zadbać o swoje ciało warto jest jeść wszystko, także węglowodany. Ważna jest częstość i ilość.

 

Węglowodany to cukry proste. Pomimo swojej nazwy dzieli się je dodatkowo na proste i złożone. Właśnie ten podział ma duże znaczenie z punktu widzenia dietetyki. Zaleca się bowiem, aby aż 80% dziennego spożycia węglowodanów zajmowały te złożone. Przede wszystkim dlatego, że są one wolniej pożytkowane przez organizm, a co za tym idzie, zapewniają uczucie sytości i niezbędną człowiekowi energię na dłużej.

 

Węglowodany to około połowa dziennej racji pokarmowej. Powinno się je spożywać raczej do południa, a wieczorem w ogóle z nich rezygnować. Nie dotyczy to osób intensywnie trenujących wieczorem.

 

Poza swoją funkcją energetyczną, węglowodany są także nośnikiem wielu witamin, minerałów i przede wszystkim błonnika, który potrzebny jest do przeprowadzania procesów trawiennych.

 

Na diecie redukcyjnej najbardziej wskazane są węglowodany mające niski indeks glikemiczny. Sprawią one, że nie dojdzie do nagłego wzrostu glukozy we krwi, idącego za nim wyrzutu insuliny i napadów niepohamowanego głodu. Dieta, w której skład wejdą węglowodany o niskim IG, może z powodzeniem posłużyć do redukcji nadmiarowej tkanki tłuszczowej.

 

Najlepszym źródłem węglowodanów są produkty roślinne pochodzenia naturalnego, jak najmniej przetworzone. Zaliczyć do nich można kasze, ryż, makarony i pieczywo z pełnego przemiału. Oprócz tego pozytywne węglowodany znajdują się w warzywach i owocach. Warzywa mają niską gęstość energetyczną, a jednocześnie wysoką wartość odżywczą, dzięki temu skutecznie zaspokajają apetyt i dodatkowo dostarczają do organizmu wiele błonnika, witamin i minerałów.

 

 

Niezalecane węglowodany to gotowe słodycze, produkty wytwarzane na bazie białej mąki, kolorowe napoje gazowane. Po ich spożyciu węglowodany są szybko wchłaniane i dochodzi do powstania wyrzutu insuliny. Ten hormon sprawia, że szybko spada poziom cukru we krwi. Glukoza daje znak do ośrodka głodu w mózgu i w efekcie jeszcze bardziej chce się jeść.