Ciasta to ten rodzaj słodkiej przyjemności, który dla wielu osób kojarzy się z grzeszną pokusą. Tymczasem wcale nie musi tak być. Po prostu należy wiedzieć, po jakie przepisy warto jest sięgać. Są to przede wszystkim pomysły na desery wegańskie, w których słodkość wynika z bardzo zdrowych dodatków.

 

Owocowy wsad

 

Nie ma niczego dziwnego w tym, że dodatkiem do ciasta są owoce. Żeby jednak było zdrowiej, stać się mogą one elementem samego ciasta. Na przykład rozgnieciony banan, mus z jabłek, awokado, to elementy wpływające na soczystość całości. Dodatkowo dodają one słodyczy, a więc nie trzeba już sięgać po większe ilości cukru. Owoce w cieście to mogą być również ekologiczne bakalie, a także dodatek zdrowszych zamienników cukru, takich jak ksylolit, syrop z agawy oraz miód.

 

Warzywa

 

Ciasta z warzyw brzmią abstrakcyjnie, ale tak naprawdę są one coraz bardziej popularne. Przykładem na to jest na przykład ciasto marchewkowe albo dyniowe. Dodatek warzyw to nie tylko element wpływający na przemycenie do nich jeszcze większej porcji witamin, ale także sposób na to, aby były wilgotne i przyjemne dla podniebienia bez dodatku masła. Z jakich warzyw można robić ciasto? Z buraków, fasoli, ciecierzycy, a nawet z ziemniaków. Takie wypieki przekonają nawet największego wroga warzyw.

 

Błonnik

 

Ciasta z kaszą jaglaną oraz z płatkami owsianymi stanowią idealne źródło błonnika w diecie. Mało tego, te produkty uznawane są za jedne z najzdrowszych obecnych na rynku. Dodatkowo mają one neutralny smak, a to znaczy, że można je samodzielnie „przyprawić” i nadać deserowy charakter. Takie dodatki sprawiają, że ciasto ze słodkiego deseru zamieni się w pełnowartościową przekąskę, którą można ze sobą zabrać do pracy lub do szkoły jako lunch.

 

Orzechy

 

Orzechy są zdrowe i nie trzeba nikogo o tym przekonywać. W cieście można ich użyć jako jeden z zamienników dla mąki pszennej. Wystarczy zmielić orzechy, aby uzyskać ciasto bez glutenu, a pełne aromatu i witamin.