Lubisz niezdrowe jedzenie? Nic w tym dziwnego, gdyż wiele produktów zawiera substancje działające wręcz uzależniająco. Na szczęście przy odrobinie wysiłku można zastąpić niezdrowe jedzenie tym o wiele bardziej wartościowym.

 

Frytki

 

Ziemniaczane, opiekane kawałki mają wielu miłośników i kupić je można niemal wszędzie. Zamiast gotowych produktów zawierających na przykład tłuszcze trans, postaw na lepszą alternatywę: frytki z batatów. Te słodkie ziemniaki zawierają likopen, który może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób serca i niektórych nowotworów. Wystarczy pokroić je na podobieństwo frytek, skropić oliwą, dodać nieco soli, ostrej papryki i innych przypraw, i w takiej formie upiec w piekarniku do chrupkości.

 

Chipsy

 

Ziemniaczane przekąski działają jak magnes. Zamiast używać do ich przygotowania ziemniaków, można jednak wybrać inne warzywa, takie jak marchewkę, buraki, pasternak. Pokrój je na cieniutkie paski, skrop oliwą z oliwek i przypraw w swój ulubiony sposób. Następnie ułóż na blasze i upiecz na chrupko. Może wypróbujesz także chipsy z jarmużu?

 

Brownie

 

Ciasto czekoladowe to coś, co uwielbiasz? Co powiesz na jego prostą alternatywę z dwóch składników? Wystarczy trzy dojrzałe banany i ćwierć szklanki ciemnego kakao. Banany bez skórki zmiksuj z kakao. Możesz dodać do nich orzechy. Masę włóż do keksówki i piecz w nagrzanym piekarniku przez około 25 minut.

 

Nutella

 

Czekoladowy krem do pieczywa ma mnóstwo fanów, ale też pełno cukru. A może wypróbujesz jego wersję wegańską? Przygotuj szklankę orzechów lasowych, 50 gram gorzkiej czekolady, łyżkę oleju kokosowego, dwie łyżki syropu daktylowego, odrobinę soli,  oraz 60 mililitrów mleka roślinnego. Orzechy upiecz w piekarniku i usuń w ten sposób łupinki. Blenduj je do momentu uzyskania płynu. Czekoladę roztop razem z olejem kokosowym. Dodaj je do orzechów, dodaj także syrop daktylowy i sól. Lekko zblenduj, dodaj mleko roślinne i ponownie wymieszaj.

 

Batoniki

 

Alternatywa dla batoników składa się z płatków owsianych, miodu, oleju kokosowego, wiórków kokosowych, ziaren słonecznika, żurawiny, migdałów i daktyli. Olej kokosowy i miód należy wymieszać (w płynnej formie) i dodać do nich pozostałe składniki. Masę włóż do formy i piecz przez dwadzieścia pięć minut w 180 stopniach Celsjusza. Po upieczeniu i ostudzeniu masę pokroić można na drobne batoniki.