Nie od dziś wiadomo, że serce to najważniejszy organ, który bez przerwy pracuje. I choć często o nim zapominamy, tak naprawdę niewiele potrzeba, aby o nie zadbać i wesprzeć jego zdrowie. Błędne jest przekonanie, że problemy z sercem pojawiają się w wieku starczym. Prawda jest taka, że każdy z nas, niezależnie od wieku, może nabawić się choroby związanej z sercem. Zobacz, jak w kilku prostych krokach możesz zadbać o swój układ sercowo-naczyniowy.

Zmień nawyki

Zdrowe nawyki są kluczem zarówno do poprawy zdrowia ogólnego, jak i zdrowego serca włącznie z układem krwionośnym. W profilaktyce chorób serca ważne jest, aby regularnie spożywać posiłki, i aby były one dobrze zbilansowane oraz urozmaicone. Z diety powinniśmy wyeliminować sól, cukier oraz duże ilości tłuszczu. Alkohol oraz czerwone mięso powinny zostać zredukowane do minimum. Dla układu krwionośnego zdrowe jedzenie to podstawa. Do produktów wpierających kondycję serca można zaliczyć ryby morskie, szczególnie łososia, oliwę z oliwek czy orzechy włoskie. Produkty te są bogate w kwasy omega, dzięki którym nie tylko zadbamy o serce, ale i poprawi się nasze samopoczucie. W trosce o serce powstał suplement EstroVita Cardio, którą z łatwością można włączyć do codziennej diety. Już 5 ml preparatu dostarcza: Omega-3 (kwas α-linolenowy) – 2,6g Omega-6 (kwas linolowy, γ-linolenowy) – 0,9g Omega-9 (kwas oleinowy) – 0,8 g Witamina E (D-alfa-tokoferol) – 12 mg Witamina D3 (cholekalcyferol) – 40 µg Witamina K2 (menachinon-7) – 75 µg Lecytyna – 12 mg.

Odpowiednia ilość aktywności fizycznej

Nie bez powodu mówi się, że sport to zdrowie. W połączeniu ze zdrową dietą korzystnie wpłynie na pracę serca, a i zadbamy o swoją sylwetkę. Pamiętajmy, że przez aktywność fizyczną niekoniecznie trzeba rozumieć godziny spędzone na siłowni. Wystarczy 30 minut mniej intensywnych ćwiczeń, by zmniejszyć ryzyko powstawania chorób serca czy układu krwionośnego. Jazda na rowerze czy długi spacer nie kosztują wiele, a przyniosą same korzyści dla naszego zdrowia.

Odpocznij

Nie możemy zapomnieć o odpoczynku, będącym podstawowym elementem prawidłowego funkcjonowania każdego organizmu. Zmęczenie to zmora, z którą mierzy się nie jeden z nas. Nadmiar stresu jest niezwykle szkodliwy, co nie wpływa dobrze na nasze zdrowie, w tym serce. Poprzez odpoczynek mamy na myśli także sen – minimalna jego ilość to 7 godzin na dobę.

Kontroluj swoje zdrowie

Ważnym aspektem jest także kontrola własnego stanu zdrowia. Jeśli nie czujemy się za dobrze – idźmy na kontrolę lekarską. Im szybciej zostanie zdiagnozowany problem, tym szybciej przywrócimy prawidłowe funkcjonowanie organizmu, przez co poczujemy się znacznie lepiej. Ilość i częstotliwość badań zależą indywidualnie od każdego człowieka. Osoby, u których nie występowały choroby serca mogą badać się rzadziej, jednak tylko jeśli czują się dobrze. Na badania serca warto udać się po przebyciu ciężkiej grypy czy anginy. Powikłania tych dwóch chorób mogą prowadzić do poważnych zaburzeń układu krążenia.

Zmiana stylu życia nie jest prosta i wymagaj wiele zaangażowania oraz determinacji. Efekty jednak będą na tyle zauważalne, że szybko „przestawimy się” i zapomnimy o strach nawykach. Ponadto dzięki temu wesprzemy nasze zdrowie i zmniejszymy ryzyko pojawienia się chorób serca.