Żywność fermentowana to hit ostatnich lat. Dzięki jej udowodnionym korzyściom dla zdrowia ludzkiego organizmu, zalicza się ją do grona funkcjonalnych produktów spożywczych.

 

Żywność fermentowana powstaje w naturalnych lub kontrolowanych warunkach fermentacji. Jej zaletą jest zwiększenie się w niej koncentracji bioaktywnych składników. Do tego grona zaliczyć można kapustę kiszoną z wysoką zawartością witaminy C, soję zawierającą izoflawony sojowe, czy wino z winogron, bogate w antyoksydanty. Dodatkowo fermentacja to także całkiem naturalny sposób na wydłużenie okresu przydatności do użycia wielu produktów spożywczych. Wpływa ona także na walory smakowe potraw.

 

Żywność fermentowaną warto włączyć do swojej diety, ponieważ wyróżnia się ona wysoką zawartością składników odżywczych w stosunku do dość niskiej kaloryczności. Dodatkowo produkty takie przywracają równowagę flory bakteryjnej, dzięki zawartości kwasu mlekowego (na przykład ogórki kiszone).

 

Dieta współczesnego człowieka w dużej mierze składa się z ogromnej ilości przetworzonych produktów, także rafinowanych olejów. Takie produkty doprowadzają do stopniowego stępiania się kosmków jelitowych, które mają gigantyczne znaczenie w procesie przyswajania substancji odżywczych przez organizm. Dodatkowo żywność przetworzona wpływa na zanik korzystnych bakterii przemiany materii. Ich brak doprowadza do stanów zapalnych, a to jeszcze bardziej wpływa na nieprawidłową wchłanialność substancji. Żywność fermentowana prowadzi do odbudowy wielu szczepów korzystnych bakterii. Dodatkowo równoważy pH w tym środowisku.

 

Bakterie kwasu mlekowego, zawarte w kiszonkach i nie tylko, poprawiają odporność organizmu. Nieprzypadkowo mówi się, że zdrowie człowieka w dużej mierze pochodzi z jelit. Bakterie patogenne zyskują niekorzystne, kwaśne środowisko, za sprawą którego są unicestwiane w zarodku.

 

Fermentowaną żywność z łatwością można kupić, należy jednak uważać na dodatek octu do niektórych produktów! Można także przygotować ją samodzielnie. To tanie i łatwe, chociaż wymaga cierpliwości. Kiedyś niemal każda gospodyni domowa na zimę przygotowywała ogórki i kapustę w formie kiszonej. Dzisiaj spotyka się to dużo rzadziej. Tym niemniej warto wrócić do tych tradycji, bo i w tym przypadku ludowa mądrość miała wiele racji.